Op Instagram mag je 30 hashtags gebruiken in een post en 10 in een story. Ook hier geldt: relevantie is key. Voor een groter bereik is het goed om meerdere hashtags te gebruiken, maar het moet geen overkill worden. Kijk dus echt naar de relevantie.
Je mag maar liefst 30 hashtags per foto op Instagram gebruiken, wat je natuurlijk kunt combineren met je normale tekst, een leuke bijzin onder de foto.
TIP 2 | Groter is niet beter
Grote hashtags (>500k) zijn (nog) niet relevant voor je. Hoe groter jouw account wordt, hoe minder kleine hashtags en meer grote hashtags je kunt gebruiken. Stel je voor dat je een hashtag van > 1 miljoen gebruikt, je verdrinkt dan als het ware in deze hashtag emmer.
Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels. Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties. Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche. Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
Drie tot vijf hashtags. Dus niet langer de eerder aanbevolen 20 tot 30 hashtags (waarbij 30 het maximum is dat Instagram toelaat).
Hashtags op Instagram zijn mogelijk niet vindbaar als deze continu zijn gekoppeld aan inhoud die in strijd is met onze gebruiksvoorwaarden of richtlijnen voor de community.
Op Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn zijn hashtags altijd al belangrijk geweest en dit zijn ze nog steeds. Zorg ervoor dat jouw hashtags alleen te binden zijn aan jouw posts en gebruik trefwoorden waar mensen met dezelfde interesses op zouden kunnen zoeken.
Je kunt de hashtags in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Hashtags die anderen toevoegen in een reactie op jouw post tellen niet mee. Timing is belangrijk dus plaats deze hashtags meteen als je het bericht plaatst, ook als je deze toevoegt in een reactie.
Een hashtag moet relevant zijn jouw content en dus aangeven waar je foto of video overgaat. En relevant voor jouw ideale klanten, dus hashtags waar zij ook op zoeken.
Hoe vaak je moet posten op Instagram is afhankelijk van de wens om het bereik en de betrokkenheid elke week te maximaliseren. Hun aanbevelingen zijn als volgt: Minder dan 1.000 volgers - 14 berichten per week, of twee berichten per dag.Tussen 1.000 en 250k volgers - 14 tot 20 posts per week voor het hoogste bereik.
Je kunt hashtags in de beschrijving van een post of onder de post in de reacties plaatsen door het bekende teken # te gebruiken en hierachter een woord te typen dat jouw afbeelding of video omschrijft. Door hashtags te gebruiken worden jouw posts zichtbaar en vindbaar onder deze woorden.
Je kunt hashtags aan de titel en beschrijving toevoegen als je een video uploadt of een Short opneemt op YouTube, of als je een playlist maakt in YouTube Music. Zo voeg je een hashtag toe aan je video op YouTube: Typ een # in de titel of beschrijving. begin het onderwerp of zoekwoord voor je video te typen.
Hashtags gebruikt men tot de dag van vandaag nog steeds voor grote nieuwsgebeurtenissen. Maar inmiddels is de hashtag veel meer dan dat. Het is een manier geworden om social media berichten te labelen en te categoriseren, en zelfs om er extra lading aan te geven, zoals we ook doen met emoticons.
Waarom moet ik hashtags gebruiken? Door hashtags in je captions of de comments van je posts te plaatsen geef je aan waar je post over gaat en zorg je dat de posts gevonden worden door mensen die jou nog niet volgen.
Het is op Instagram per bericht, video en reel toegestaan om maximaal 30 hashtags te gebruiken. Zorg voor een goede mix van hashtags waar je een brede doelgroep én een specifieke doelgroep mee bereikt.
Instagram is begonnen met het testen van de nieuwe functie Collabs waarmee twee gebruikers samen de auteur van dezelfde post zijn. Instagram laat gebruikers anderen uitnodigen voor de nieuwe Collabs-functie via het scherm om mensen te taggen.
Aantal hashtags: Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken, maar zorg ervoor dat je dit niet doet. Je wordt er niet op afgerekend, maar je moet je afvragen of je 30 relevante hashtags kunt bedenken. Houd het eerder tussen de 5 – 15 hashtags. Je wilt je volgers namelijk niet spammen met hashtags.
Gemiddeld ontvangt een video 24,25 reacties en 1097,9 likes per post.
Dagelijks social media gebruik
Ook hier is Whatsapp (+1.141.000) het grootst, ze kennen na een gestagneerd 2022 weer een groei in 2023. Opvallend is, dat hoewel Youtube en Facebook beide 9.900.000 totaal aantal gebruikers hebben, Facebook 6.600.000 dagelijkse gebruikers heeft en YouTube “slechts” 3.500.000.
Tik rechtsonder op je profielfoto om naar je profiel te gaan. Tik bovenaan het scherm op je gebruikersnaam. Tik op het account waarnaar je wilt overschakelen. Je kunt maximaal 5 accounts toevoegen.