In de centrifuge ervaren astronauten soms tot acht keer de kracht van de zwaartekracht. Met elke G die erbij komt, voelt het aan alsof er een zware steen op hun borstkas drukt. Als de G-krachten echt hoog oplopen, kunnen ze zelfs het bewustzijn verliezen.
In de space shuttle worden astronauten gelanceerd terwijl ze op hun rug liggen ten opzichte van de versnelling, met de benen opgetrokken. De g-krachten worden zo beter verdeeld, en daarenboven is de maximale versnelling in een shuttle slechts 3 g.
Het was een flinke impact met 51 G", schrijft Formule 1-coureur Max Verstappen vandaag op Instagram. Gisteren knalde hij bij de Grand Prix met een hoge snelheid tegen een muur na een botsing met Hamilton. Zijn lichaam kreeg 51 G-krachten te verduren tijdens de klap. Hoe heftig is dat?
G-krachten
Zo'n effect wordt door fabrikanten van achtbanen ook wel een g-kracht genoemd. Natuurkundigen zijn vaak minder fan van de term omdat een g-kracht helemaal geen kracht is, maar de verhouding tussen de ervaren versnelling van een passagier, en de gemiddelde valversnelling op aarde (van 1g = 9,8 m/s2).
G-krachten zijn een handig hulpmiddel voor achtbaanfans. Als een achtbaan een versnelling van 2G geeft, dan ga je dus elke seconde zo'n 20 meter sneller. En dat merk je wel, als je in je stoeltje gedrukt wordt. Nog leuker wordt het bij achtbanen die 3G of 4G geven.
De g-kracht geeft aan hoeveel keer je je eigen lichaamsgewicht moet kunnen weerstaan. Bijvoorbeeld: Stel dat je lichaam een vertraging van 1 g in verticale richting ondervindt. Dan betekent dit dat je je eigen lichaamsgewicht bovenop je schouders meedraagt. 1 g geeft een vertraging a van 9,81 m/s2 aan.
Een voorwerp dat van 5,00 centimeter hoogte valt, komt reeds met 0,990 m/s naar beneden. De gebruikte formules zijn: g: zwaartekrachtversnelling, op aarde 9,81 m/s2.
G-force (zwaartekrachtversnelling): G-force betekent hoe snel je versnelt of vertraagt door de zwaartekracht op aarde. Als je stilstaat, ervaar je 0 G (geen versnelling). Als je bijvoorbeeld van een trampoline springt en omhoog beweegt, ervaar je positieve G-krachten. Als je snel valt, ervaar je negatieve G-krachten.
Het gebruik van een schietstoel kan een versnelling geven van 25 G, de afremming door een opengaande parachute kan 8 G bedragen. Veelal bepaalt de sterkte van skeletstructuren eventuele lichamelijke schade.
Een redelijke waarde voor s is 0,5 m. Bij een snelheid van 6,0 m/s is dan de verhouding tussen de normaalkracht en de zwaartekracht 4,7. Of anders gezegd: de g-force of g-kracht is 4,7. Deze g-force mag niet te groot worden, anders leidt dit tot verwondingen zoals botbreuken.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
In 2022 werd het minimumgewicht van de F1-bolides verhoogd naar 798 kilogram, maar dit jaar zal het gewicht alsnog een klein beetje omlaag worden gehaald. Met de aangepaste regels is het minimumgewicht van een F1-auto in 2023 796 kg.
De crash was 51G, een enorme impact. Dat betekent dat de Nederlander een klap van 51x zijn eigen lichaamsgewicht te verduren kreeg.
Wat verdien je als astronaut? Het salaris voor een maanreiziger ligt tussen de 104.898 dollar (zo'n 93.153 euro) en 161.141 dollar (143.098 euro) per jaar. Dat valt in de salarisschalen 13 en 14 voor Amerikaanse ambtenaren.
Er zijn elke 24 uur zestien zonsopgangen en zonsondergangen op het ISS, dus het is niet gemakkelijk om er achter te komen wanneer het bedtijd is. Astronauten werken en slapen volgens een dagelijks tijdschema. Meestal staat er aan het eind van elke missiedag acht uur slaap ingepland.
Op de maan weegt alles zes keer zo weinig als op aarde. Voorwerpen vallen er zes keer zo langzaam, en je kunt met dezelfde spierkracht zes keer zo hoog springen. Door die geringe zwaartekracht is de maan niet in staat een dampkring vast te houden: de snel bewegende gasdeeltjes zouden ongehinderd de ruimte in vliegen.
Maximale snelheid (zonder externe tanks en bewapening) is 800 knopen of (op grote hoogte) 2,05 mach. De G-limieten (zonder tanks en wapens) zijn +9 en -3. Ook werd tijdens de modificaties een aantal structurele verbeteringen van de romp uitgevoerd.
Aan de 'bovenkant' van de acht heeft het toestel een snelheid van slechts 92 km/u. Tijdens de heftige luchtmanoeuvres in onderstaand filmpje ervaart Dojo g-krachten van maximaal 9 g (met een g-pak aan natuurlijk).
Door die snelheid wordt je bloed in je hoofd naar beneden geduwd.Dat kan gevaarlijk zijn. Daarom moeten straaljagerpiloten persen: net doen alsof ze op de wc zitten! Een straaljager besturen is erg moeilijk.
BigDipper in Walibi Holland
Lost Gravity behaalt een topsnelheid van 87 kilometer per uur, waardoor je de 680 meter lange baan in 82 seconden aflegt. Door de 4.3G, de twee inversies en de Banked Top Hat ervaar je dat geweldige gevoel van gewichtloosheid!
Gevaar. Te hoge G-krachten kunnen gevaarlijk zijn. Je botten breken, je bloedvaten barsten en je organen gaan schuiven. Ook kan het bloed wegtrekken uit je hersens.
Maar geen zorgen, want vanaf 9G wordt 't pas gevaarlijk en kan je buiten bewustzijn raken, en 14G kan dodelijk zijn. Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het remmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten.
Voor de maan is de valversnelling 1,62 m/s². De waarde van de valversnelling neemt kwadratisch af met de afstand tot het middelpunt van het hemellichaam (de aarde in ons geval). De standaardvalversnelling, gebruikt voor bijvoorbeeld de definitie van kilogramkracht, is 9,80665 m/s2.
Hij wil namelijk weten met welke versnelling de knikker naar beneden valt en of deze overeenkomt met de valversnelling op aarde: g = 9,81 m/s2. De knikker komt met een snelheid van 100 m/s op de grond neer en deed hier exact 10,19 seconden over. Dit komt overeen met de valversnelling op aarde.
Doorgaans wordt er uit vliegtuigen gesprongen, maar sporadisch ook uit luchtballonnen of helikopters. Een gemiddelde sprong is een sprong uit een vliegtuig op ongeveer 3800 meter (12.500 voet) hoogte, een vrije val van ongeveer een minuut voor het activeren van een parachute op ongeveer 800 meter (2500-3500 voet).