Dankzij de mild hybride-technologie bespaar je tot 0,4 liter brandstof per 100 gereden kilometer. Respectievelijk scoren de drie motoriseringen daarmee een gemiddeld verbruik van 5,3, 5,7 en 5,8 liter per honderd kilometer.
Een mild hybrid is dus zuiniger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto zonder dit systeem. Een volwaardige hybride is weliswaar nog zuiniger, maar die techniek is kostbaarder. Door de relatief lage kosten van een mild hybrid-systeem kiezen steeds meer fabrikanten ervoor hun modellen ermee uit te rusten.
Voordelen mild-hybrid
De voordelen van deze techniek zijn dat met gebruik van het bestaande stroomnet van de auto er toch gezorgd kan worden voor een lager brandstofverbruik. Een reductie in het verbruik van tot wel 10% is haalbaar door toepassing van deze techniek.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Hybride auto's zijn uitgerust met een grotere elektromotor. Deze elektromotor kan nog meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. Het grote verschil met een Mild Hybrid is dat een Hybride in staat is om ook volledig elektrisch te kunnen rijden.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Bij mild hybrides (mHEV) wordt de brandstofmotor waar mogelijk geholpen door een kleine elektromotor die ook als generator dienstdoet. Als de auto stilstaat kan de brandstofmotor zichzelf uitschakelen. Als je weer gaat rijden slaat de verbrandingsmotor razendsnel aan en geeft de elektromotor ondersteuning.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Een Mild Hybrid kan zijn elektromotor(en) alleen gebruiken om de verbrandingsmotor tijdens het rijden te ondersteunen. De elektromotor kan de auto dus niet zelfstandig aandrijven.
HEV. De Hybrid Electric Vehicle heeft net zoals de PHEV en MHEV een verbrandingsmotor en een elektromotor. Deze auto hoeft niet te worden opgeladen met een laadkabel zoals de PHEV maar kan wel stukken volledig elektrisch rijden, terwijl de MHEV dat niet kan.
1. Toyota Yaris Hybrid. De winnaar in dit overzicht is de Yaris hybride. Deze compacte stadsauto geraakt op papier (WLTP) met 3,8 liter benzine 100 kilometer ver.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen. Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh.