Hoe dan ook is chiptunen in Nederland volkomen legaal, zolang jouw gechiptunede voertuig maar blijft voldoen aan de RDW-richtlijnen. Je zult je auto moeten laten herkeuren indien het motorvermogen met meer dan 20% toeneemt, de auto 20% zwaarder wordt en/of meer lawaai maakt.
Een auto die standaard 100 pk levert, kan dus tot 119 pk worden getuned zonder dat er bepaalde eisen tegenover staan. Is die auto echter 121 pk sterk, dan is een ritje naar de RDW verplicht.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoten. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
In Nederland is chiptuning volledig legaal. Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op. Toegevoegde of ingebouwde accessoires kun je extra meeverzekeren bij je autoverzekering, waardoor je premie vaak wel omhoog gaat.
Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.
Autoruitfolie (ook heldere) is verboden.
Wat wél mag, is een zonneband met of zonder belettering op de voorruit (niet op de voorste zijruiten). Voorwaarden: de zonneband is niet reflecterend en de ondergrens komt horizontaal maximaal tot aan de onderste lijn van je opengeklapte zonnekleppen.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers).
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.
Een middendemper of einddemper is wel nodig om te zorgen dat je uitlaat niet de geluideisen overschrijdt van 105 decibel. Anders kan dat nog wel problemen opleveren bij de APK.
Het is toegestaan voor jezelf of voor een partner een 2de auto op eigen naam te verzekeren. En dat kán soms goedkoop dankzij een gezinsregeling oftewel tweede gezinsautoregeling. Wat daarentegen NIET mag is de auto van jouw kind op eigen naam verzekeren.
Chiptuning is een populaire methode om het vermogen en de prestaties van een auto te verbeteren. Het kan het aantal PK's van een auto verhogen met een gemiddelde toename van 20% tot 40%, afhankelijk van het merk en model van de auto en de staat van de motor.
Laten we meteen met de deur in huis vallen; chiptuning is wettelijk niet illegaal voor ingeschreven voertuigen, het is gewoon bijna onmogelijk om het legaal te doen.
Turbo achteraf inbouwen: is het de moeite waard? Een turbo achteraf inbouwen kan een goede investering zijn als je op zoek bent naar meer vermogen en betere prestaties voor je auto. Maar het is belangrijk om rekening te houden met de kosten en de benodigde aanpassingen aan de auto.
In principe kan de dealer niet direct zien dat de auto 'gechipt' is, tenzij er echt naar gezocht wordt. Bij de aanpassingen die EQ Performance doet worden alle veilige normen aangehouden en kun je een kopie van de originele software krijgen. Je kunt deze dan altijd terug laten zetten.
Een dealer kan bij regulier onderhoud niet zien dat de software is aangepast. Indien u een probleem met de auto heeft en deze terug moet naar de importeur of fabrikant, houdt er rekening mee dat zij de software aanpassing wel kunnen zien.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag. De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
Antwoord van Jos
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik.