Hoe tank je? Het tanken gaat met een boom. Zo heet de tankslang die vanuit het transportvliegtuig door de boomoperator met een joystick wordt bediend. De boomoperator zorgt ervoor dat de straaljager op precies de juiste plek komt te vliegen om te worden bijgetankt.
Bijtanken in de lucht is de procedure waarbij een vliegtuig bijtankt in volle vlucht uit een tankvliegtuig. Dat betekent dat het vliegtuig langer in de lucht kan blijven en zo zijn vliegbereik vergroot, maar niet zijn actieradius. Zo kan een vliegtuig onbeperkt lang in de lucht blijven.
Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur. Mol bevindt zich onder de trainingszone « Meeuwen » waar de evoluties van de vliegtuigen gebeuren tussen +/- 2 900 meter (9 500 voet) tot +/- 15 000 meter (50 000 voet).
In zo'n geval komen er tankwagens die de vliegtuigen voorzien van brandstof. Die wagens koppelen hun slang aan de vleugel en kunnen direct tanken. Afrekenen aan de pomp? Niet alleen de tankdop is vergelijkbaar met de auto.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
De Officier Vlieger gaat direct verdienen wanneer hij begint aan de opleiding. Bij het begin van de opleiding heeft de Vlieger in spé nog een lage rang en krijgt hij naar die rang betaald. Naarmate de opleiding vordert en er een hogere rang wordt behaald stijgt het loon mee. Dit ligt tussen €2173 en €9502.
De oude straaljagers kosten zo'n 12.000 euro per uur om in de lucht te houden. Zelfs in voorzichtige schattingen kost de F-35 het dubbele.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Het bedrijf levert jaarlijks brandstof aan bijna 2 miljoen vliegtuigen op ongeveer 900 luchthavens in 36 landen. “We tanken elke 14 seconden een vliegtuig af", zegt Oliver. Voor de duizenden mensen die dit essentiële werk uitvoeren, is het luchthavenplatform een drukke en veeleisende werkomgeving.
Hoe lang duurt het om een passagiersvliegtuig bij te tanken?? De gemiddelde tankstop duurt 45 - 60 minuten. Om brandstofstops te versnellen, kan de operator of piloten van tevoren bellen, zodat een tankwagen bij aankomst op het vliegtuig wacht.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
Op basis van omrekentabellen kan voor straalmotoren alleen een ruwe schatting worden gemaakt. In het geval van de genoemde Boeing 737-800 leveren de twee motoren van het type CFM56-7B27 op kruishoogte - en met constante snelheid - opgeteld rond de 20.000 pk.
Dit kan veroorzaakt worden door een straaljager. De snelheid van de straaljager is dan zo hoog dat hij door de geluidsbarrière gaat. De knal ontstaat doordat de straaljager in korte tijd even hard vliegt als de geluidssnelheid. Het geluid wordt zo opgehoopt, dat je een knal hoort.
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.