Welke band past op welke velg? De binnendiameter van de band moet met de schouderdiameter van de velg overeenkomen. Een bandbreedte 37-622 past bijvoorbeeld op een velg van 622 x 19C. Verder moeten de bandbreedte en de velgbedbreedte op elkaar afgestemd zijn.
De fietsersbond heeft een top 6 gemaakt van de beste fietsbanden voor zowel normale fietsen als E-bike. In deze top zes stonden wel 4 Schwalbe banden. Dit zijn de Schwalbe marathon, de marathon Plus, de big Apple en de Energizer Pro.
Het enige verschil ten opzichte van de draadband is dat bij de vouwband er geen staaldraad in de bandhiel is verwerkt, maar kevlarvezels. Dit zorgt ervoor dat de bandhiel lichter en ook soepeler is en daardoor ook makkelijker om de velg te leggen is.
“Het geheim van anti-lek buitenbanden zit hem in de extra dikke laag ondoordringbaar materiaal. Daardoor kunnen scherpe dingen als glas de binnenband een stuk moeilijker bereiken, waardoor deze niet lek raakt”, verklapt Eric Stuijvenberg, eigenaar van FREEM.
Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan. Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken.
Een super goede anti lek band met binnenband van CST. Deze set van 28 inch anti lek buitenband + CST binnenband kost bij ons slechts 16,95.
Carbon tubevelg is met velgremmen lastig kapot te remmen, van carbon wielen voor clinchers is bekend dat dit zeker wel mogelijk is. En áls je een carbon tubevelg kapot zou remmen dan is de kans groot dat de tube erop blijft zitten. Nu is dit argument voor profs niet (meer) zo relevant.
Houd maar aan dat als het warm is, die termijn van drie maanden realistischer is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat toe te voegen.
INCORRECT GEBRUIK IS UITGESLOTEN: Alle Schwalbe One racefietsbanden zijn met een extra label duidelijk als “TLE” of “TUBE ONLY” banden gekenmerkt.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Welke taak heeft het velglint? Het velglint beschermt de binnenband tegen beschadigingen veroorzaakt door spaaknippels, metaalbramen en eventuele andere scherpe delen van de velg.
Het eerste getal (37) bestaat uit 2 cijfers en geeft de breedte in millimeters aan van de band in opgepompte toestand. Het tweede getal (622) bestaat uit 3 cijfers en geeft de binnendiameter in millimeters van de fietsband aan gemeten vanaf de hieldraad (velg maat).
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Tubeless wil zeggen dat je een velg hebt waar je een tubeless band opzet. Latex erin tegen gaatjes, oppompen en knallen. Tubeless ready wil zeggen dat je velg wel een tubeless band kàn hebben, maar dat je eerst nog wat moet aanpassen. JE moet nl een los tubeless ventiel plaatsen en speciaal tubeless velglint.
Let wel op de maximale levensduur van de sealant. Na 6 maanden is het beste er wel af.
De laatste - en meest effectieve - methode om een tubeless band goed te repareren is door een speciale tubeless patch aan te brengen, net zoals u zou doen bij het repareren van een binnenband. Zoek het gat in de band, maak de plaats waar de pleister moet komen schoon en schuur het vervolgens op.
Houd maar aan dat de termijn van 3 maanden realistischer is als het warm is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat bij te vullen.
Er hoeft alleen maar 100 ml afdichtvloeistof in de band en een tape in de velg. En die 100 gram per wiel scheelt in rijcomfort: al het gewicht dat rondslingert weegt tot 3x meer dan bij stilstand.
Deze goede opvolger Continental Grand Prix 5000 TL racefiets band is de beste tubeless band. Hij is in alle opzichten een verbeterde versie dan zijn voorgangers. Hij heeft nog zachter rubber, is nog lekbestendiger en lichter. Zelfs met een lagere bandenspanning heb je nog steeds een lage rolweerstand.
Hoe kan dit? De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.
Binnen-/buitenband voor vervangen (terugtrap- of velgrem) €15. Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30.