Het verplichten van het dragen van een fietshelm lijkt misschien een goed idee om de veiligheid van de fietsers te verbeteren, maar dat is het niet. De Fietsersbond is niet tegen het dragen van een fietshelm maar wil dat dit een persoonlijke keuze blijft en verzet zich resoluut tegen het invoeren van een verplichting.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Per 1 januari 2023 geldt de helmplicht ook voor snorfietsers op fietspaden. Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
De helmplicht voor snorfietsers gaat in op 1 januari 2023. Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en –gewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Ook met de snorfiets kunnen ongelukken gebeuren en dan is een helm misschien wel zo veilig. Een boete voor het rijden zonder helm op een bromfiets kost 95 euro. Dat is ook de boete voor rijden zonder helm op een snorfiets, terwijl er al een snorfiets helm is voor 49 Euro!
Het risico op hoofdletsels is in het stedelijk verkeer niet groter voor fietsers dan voor automobilisten of voetgangers. Een Britse studie toont aan dat zowel fietsers als voetgangers bij een ongeval 30% kans lopen op een hoofdletsel. Het verplichten van een helm kan fietsen (onterecht) een gevaarlijk imago opzadelen.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken. Wij kunnen jouw scooter of snorfiets 45 kilometer per uur laten rijden zonder concessies te doen aan garantie, betrouwbaarheid of levensduur.
Je snorscooter laten omkeuren in het kort
Omkeuren door de RDW kost 108,- euro. Na keuring van de RDW vraag je een gele kentekenplaat aan (kosten 25-45 euro) Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters.
Helmplicht voor blauw kenteken
Een scooter met een blauw kenteken hoeft op dit moment nog géén helm te dragen, vanaf januari 2023 is dit wél het geval. Let er bij het aanschaffen van een scooter met een blauw kenteken dus op dat je vanaf januari 2023 ook een helm moet gaan dragen.
Bewaar hem ook niet in de volle zon, zonlicht tast namelijk het materiaal aan. En laat hem niet vallen en zorg dat hij niet ergens hard tegenaanstoot.
Nee. In Duitsland is een fietshelm niet verplicht. Niet voor volwassenen en ook niet voor kinderen. Wel raadt de Duitse overheid met name kinderen aan om een helm te dragen wanneer ze de weg op gaan.
De goedkopere NTA 8776 helmen beginnen bij de €100,-. Ga je voor een A-merk als bijvoorbeeld Abus of Cratoni, dan betaal je al snel tussen de €125,- en €175,-.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
De beste fietshelm van dit moment is volgens ons de Abus Urban-I 3.0. Deze fietshelm is zowel voor dames als heren geschikt en heeft een stijlvol design. Hij is voorzien van allerlei handige snufjes, zoals een geïntegreerd LED-achterlicht en vliegengaas in de ventilatieopeningen.
Met een fietshelm vermindert u het risico op ernstig letsel of een dodelijke afloop van een ongeval aanzienlijk. Uit onderzoek blijkt dat fietsers met een helm bij een ongeval zo'n 60 procent minder kans maken op ernstig hoofdletsel dan fietsers zonder helm.
Nederland, een land zonder helmplicht, heeft per gefietste kilometer de minste ongevallen. De Fietsersbond wijst op het zogenaamde 'safety in numbers'. Als we minder gaan fietsen, bestaat de kans dat er relatief gezien meer ongevallen zullen plaatsvinden.
Het kabinet werkt aan nieuwe regels voor snorfietsers. De verwachting is dat dit najaar, op zijn vroegst 1 september 2022, alle snorfietsers een goedgekeurde bromfietshelm moeten dragen. Hierover neemt de Tweede Kamer nog een besluit.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Snorfiets kenmerken
Op een bromfiets mag u maximaal 45 kilometer per uur rijden, maar met een snorfiets mag u niet harder dan 25 kilometer per uur. In feite is een snorfiets een lichtere versie van een bromfiets.
Lang waren er geruchten en plannen over, maar de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juli 2022 zullen ook de snorfiets rijders een helm gaan dragen. Snorfietsen zijn scooters of brommers met een blauw kenteken.