Excel heeft er zo'n 480. Hieronder leest u uitleg van de meest gebruikte functies van Excel. Andere groepen zijn: * Rekenen met datums Zet bijvoorbeeld de feestdagen in een willekeurig jaar op een rij.
Gebruik de functie AANTAL om het aantal gegevensitems vast te stellen in een numeriek veld binnen een bereik of een matrix met getallen. U kunt bijvoorbeeld de volgende formule invoeren om het aantal getallen in het bereik A1:A20 te tellen: =AANTAL(A1:A20).
Logische functies hebben iets met waar of niet waar, ja of nee. Als een bepaalde voorwaarde is voldaan is het waar is, dan moet er dit gebeuren; is het niet waar, doe dan moet er iets anders gebeuren. Deze functie =ALS() wordt dan ook heel veel door Excel -gebruikers toegepast.
Er zijn formules waarbij je duidelijk verschil maakt tussen de variabele waarvoor je getallen invoert (meestal ) en de variabele die aangeeft wat de bij behorende uitkomst is (meestal ). Als er dan niet meer dan één uitkomst is, spreek je van een functie.
Gebruik de functie ALS, een van de logische functies, om één waarde te retourneren als een voorwaarde waar is en een andere waarde als de voorwaarde onwaar is. Bijvoorbeeld: =ALS(A2>B2;"Budget overschreden";"OK") =ALS(A2=B2;B4-A4,"")
Talk details. De wereld is nooit meer dezelfde geweest sinds Dan Bricklin met anderen VisiCalc ontwikkelde, de eerste elektronische spreadsheet en voorloper van programma's die je waarschijnlijk dagelijks gebruikt, zoals Microsoft Excel en Google Sheets.
De .xls bestandsindeling heeft een limiet van 65.536 rijen in elk blad, terwijl de .xlsx bestandsindeling een limiet van 1.048.576 rijen per blad heeft. Zie Bestandsindelingen die worden ondersteund in Excel - en Excel-specificaties en -limieten voor meer informatie.
Je kunt dan de regels gebruiken voor de dagen van het jaar of overstappen op een nieuwe versie van Excel. Het XLSX-formaat, dat bij Excel 2007 ingevoerd werd, kan tot 16.384 kolommen en 1.048.576 regels.
ZOEKEN (VLOOKUP in de Engelse versie van Excel) staat voor Verticaal Opzoeken. Deze functie laat Excel een bepaalde waarde opzoeken in een kolom (een zogenaamde tabel array), om de waarde van een cel in een andere kolom, maar uit dezelfde rij terug te geven.
Een matrixformule is een formule waarmee meerdere berekeningen kunnen worden uitgevoerd op een of meer items in een matrix. U kunt een matrix beschouwen als een rij of kolom met waarden of een combinatie van rijen en kolommen met waarden. Matrixformules kunnen meerdere resultaten of één resultaat retourneren.
De basis van Excel
Excel doet dit met behulp van formules die in cellen staan. Een formule voert een berekening of andere acties uit op de gegevens in uw werkblad.
Ga naar Bestand > Opties > Geavanceerd. Selecteer een werkblad onder Weergaveopties voor dit werkblad en voer vervolgens een van de volgende handelingen uit: Schakel het selectievakje Een nul weergeven in cellen met een nulwaarde in als u nulwaarden (0) in cellen wilt weergeven.
Of je nu werkt in finance, office support of HR, de kans is groot dat je regelmatig een spreadsheet in elkaar moet zien te draaien. Hoewel de basis van Microsoft Excel niet zo moeilijk is, zijn er maar weinig mensen die het programma tot in de puntjes beheersen.
Wanneer u getallen typt die met een nul beginnen, zoals in sommige identificatienummers, telefoonnummers, creditcardnummers, productcodes of postcodes, worden deze voorloopnullen in Excel verwijderd. U kunt dit voorkomen door eerst de getalnotatie Tekst op de cellen toe te passen voordat u de getallen typt of plakt.
Selecteer een cel naast de getallen die u wilt optelen, klik op AutoSom op het tabblad Start, druk op Enter (Windows) of Return (Mac) en dat is alles! Wanneer u op AutoSom klikt, wordt automatisch een formule (met de functie SOM) ingevoerd om de getallen op te tellen.
Wat is Microsoft Excel? Toonaangevende software voor spreadsheets en gegevensanalyse. Doorgaans gebundeld met Microsoft Office.
Het pakket Office 2021 voor Thuisgebruik en Studenten kost eenmalig 149,- euro. Voor dat bedrag mag u alle Office-diensten en programma's eindeloos gebruiken. De diensten en programma's komen overeen met Microsoft 365 maar er zijn enkele verschillen: Office 2021 kan slechts op één computer worden geïnstalleerd.
Gratis productiviteits-apps en -tools van Microsoft 365. Gebruik de gratis versie van productiviteits-apps van Microsoft, waaronder Word, PowerPoint, Excel, Outlook en OneDrive. Maak gewoon een gratis Microsoft-account aan of meld je aan met een bestaand account en ga aan de slag. Video Player is loading.
ALS (in het Engels IF) is een veelgebruikte functie binnen Microsoft Excel. Je kunt er waarden mee weergeven of genereren op basis van een logische vergelijking.
De ALS functie in Excel voert een logische vergelijking tussen twee waarden uit. Het resultaat van de ALS functie (IF) is WAAR (TRUE) of ONWAAR (FALSE). We kunnen bijvoorbeeld testen of de waarde in cel B2 groter is dan de waarde in cel A2. Zo ja, dan is het resultaat WAAR, zo niet, dan is het resultaat ONWAAR.
Een formule in Excel begint altijd met het gelijkteken (=). Het gelijkteken geeft aan dat de daaropvolgende tekens een formule vormen. Na het gelijkteken komen de elementen die moeten worden berekend (de operanden), zoals constanten of celverwijzingen.