U importeert en registreert in Nederland een motor met een netto-catalogusprijs van € 7.000, inclusief opties en accessoires. Dat is meer dan de € 2.133, dus geldt het percentage van 19,4%.
De BPM van een motorfiets met een netto catalogusprijs tot € 2.133 bedraagt 9,6% van de netto catalogusprijs. De BPM van een motorfiets met een netto catalogusprijs vanaf € 2.133 bedraagt 19,4% van de netto catalogusprijs.
De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
De douanekosten voor het invoeren van een motor liggen tussen de 25 en 50 euro. Daarnaast zijn er de kosten voor de kentekenplaten van zo'n 20 tot 40 euro en de verzekeringspremie.
De prijs: Over het algemeen zijn motorfietsen in Duitsland vaak goedkoper dan in Nederland. Dat komt door de verschillen in belastingen, regelgeving en marktomstandigheden.
U moet de motor laten onderzoeken bij een keuringsstation van de RDW. De motor heeft bijvoorbeeld een typegoedkeuring van de RDW nodig. U moet het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Op de website van de RDW leest u alles over het aanvragen van een Nederlands kenteken.
Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt bij invoer de afschrijving op de BPM conform de 2023 tabel 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%. Dat scheelt op dit bedrag na negen maanden dus € 7.460,68 en na achttien maanden zelfs € 10.620,83 in de BPM.
Voorbeeld: bruto bpm berekenen voor een personenauto zonder dieselmotor. De CO2-uitstoot van uw personenauto is 130 gr/km. In de tabel valt deze waarde tussen de 104 en de 145 gr/km. Trek 104 af van de uitstoot van uw auto: 130 – 104 = 26.
Tegenwoordig staan er geen BPM-bedragen meer op de kentekenkaart. Toets het kenteken in bijvoorbeeld via de kentekentool van het RDW en u ziet dat het bruto bpm-bedrag lager is geworden in verhouding tot een origineel en vergelijkbaar Nederlands voertuig.
Wat is Cataloguswaarde:
Hiermee wordt de oorspronkelijke waarde bedoeld inclusief accessoires zoals de motor in de prijslijsten van de importeur stond/staat in deze uitvoering in dat betreffende bouwjaar.
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden.
Na betaling van de BPM hanteert de Belastingdienst een officiële wachttermijn van 6 werkdagen. De inspecteur kan u in die tijd oproepen uw voertuig te tonen op 1 van de locaties van dienst Domeinen Roerende Zaken in Soesterberg, Hoogeveen of Bleiswijk.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
BPM-tarieven omhoog
Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een CO2-uitstoot van 1 gram per kilometer of meer moet in 2023 een vast tarief van € 400 worden betaald. Voor dieselauto's met een CO2 uitstoot vanaf 73 g/km komt daarbovenop nog een extra 'dieseltoeslag' van € 94,30 per gram CO2.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoef je geen BPM te betalen.
Kosteloze berekening rest BPM
Binnen enkele minuten bereken je hier gratis het nog te betalen BPM bedrag en verzeker je daarna van een officieel ingevuld belasting aangifteformulier (hier zijn wel kosten aan verbonden € 69,95 incl.btw).
Invoerrechten: Importeer je ene motor van buiten de eu dan betaal je bij het invoeren in Nederland 6% invoerrechten over de aankoopprijs + de kosten van verschepen.
Meestal duurt dit een week of twee. Jouw kenteken kun je dan doorgeven aan je verzekeraar om ook dat goed te regelen. Nu rest alleen nog een kentekenplaat laten maken en je kunt genieten van je import-motor!
Aanvragen van het kenteken voor een nieuwe auto duurt niet lang wanneer het gaat om modellen die al in de showroom van de dealer staan. Het voorwerk is immers al verricht en duurt het ongeveer 2 tot 3 werkdagen voordat het kenteken in de post wordt ontvangen.