De sterkte-zwakteanalyse is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert; op basis hiervan wordt vervolgens de strategie bepaald.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats.
Met een SWOT-analyse som je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een situatie, bedrijf of organisatie op, bijvoorbeeld voor de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.
Een SWOT-analyse is dus een methode om sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te inventariseren en te analyseren. Naast inzicht krijg je ook overzicht en dat is doorgaans geen overbodige luxe. Van je interne organisatie tot je externe presentatie: talloze factoren zijn van invloed op het presteren van een bedrijf.
De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan van een bedrijf. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Een SWOT kan heel subjectief gebruikt worden en de objectiviteit ervan is moeilijk meetbaar. Men kan eigen sterkten meer benadrukken dan zwakten en bedreigingen. Zo wordt – vaak onbedoeld – een fout beeld geschetst van de bedrijfssituatie. Een SWOT kan heel gemakkelijk de blinde vlekken van het management bevestigen.
Deze methode is in de jaren 1960/ 1970 mede ontwikkeld door Albert Humphrey, op basis van onderzoek van datagegevens van de top 500 bedrijven in de Verenigde Staten.
De leters SWOT zijn Engelse termen voor sterkten, tekorten, kansen en bedreigingen. Met deze analyse kan goed in kaart gebracht worden welke kwaliteiten en valkuilen bij mij van toepassing zijn bij de uitoefening van mijn beroep en is tevens overzichtelijk.
Maak een persoonlijke SWOT-analyse door de 4 onderdelen in te vullen: sterktes: waar ben je goed in en waarmee onderscheid je je écht van anderen?zwaktes: waar ben je minder goed in en zou je liever willen verbeteren?kansen: waar liggen jouw kansen?
De SWOT-analyse brengt de sterktes en zwaktes van je school in kaart en laat zien wat de externe kansen en bedreigingen zijn.
Met een confrontatiematrix probeer je duidelijk inzichtelijk te maken wat de belangrijkste aandachtspunten (key issues) van je bedrijf of organisatie zijn (i.e., waar de kans- en probleemvelden liggen).
Met een persoonlijke SWOT-analyse brengt u in beeld waar u goed in bent en wat u kunt verbeteren. Maar het laat ook zien waar uw kansen en bedreigingen liggen op de arbeidsmarkt. Deze informatie kunt u goed gebruiken als u op zoek bent naar een nieuwe baan.
Wat is de confrontatiematrix? De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen. BInnen een marketingplan speelt de confrontatiematrix vaak een belangrijke rol.
Zoals de naam al impliceert, is de confrontatiematrix een confrontatie van markt en onderneming. De SWOT-analyse verzorgt de input voor de matrix, met een overzicht van sterktes en zwaktes binnen de organisatie en een overzicht van kansen en bedreigingen in de markt.
Het SFA-model bestaat uit: Suitability, Feasibility en Acceptability. In het Nederlands; geschiktheid, haalbaarheid en acceptatie. Onder elke invalshoek vallen verschillende criteria. Dit zijn vragen waar je een puntenscore aan moet geven.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
De SOAR-analyse maakt net als de SWOT- analyse deel uit van de werkmiddelen van projectmanagers en strategische managers. De tool biedt de mogelijkheid om in groep een visuele samenvatting te maken van de context van een project. De SOAR-analyse vormt een eigentijds alternatief voor de SWOT-analyse.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
De verbeterstrategie biedt duidelijkheid over waar de organisatie naartoe wil op het gebied van continu verbeteren, welke veranderingen nodig zijn en hoe deze veranderingen bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelen. Daarmee is de verbeterstrategie direct verbonden aan de strategie van de organisatie.
key features zelfstandig naamwoord, meervoud
voornaamste kenmerken mv. belangrijke kenmerken mv.
De confrontatiematrix bestaat uit 4 kwadranten, waarin per kwadrant de 3 belangrijkste punten van de SWOT-analyse zijn overgenomen. De sterktes en zwaktes zijn vervolgens uiteengezet op de verticale as en de kansen en bedreigingen op de horizontale as. In elk kwadrant wordt per 'confrontatie' een waarde ingevuld.