Het geven van betekenisvolle uitleg Door betekenisvolle uitleg te geven en aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen wordt de intrinsieke motivatie van leerlingen gestimuleerd. Aansluiten bij het dagelijks leven van de leerlingen of de actualiteit kunnen hierbij helpen.
Als je meer wilt weten over de belevingswereld van je kind dan moet je geen standaard vragen stellen, maar je moet juist nieuwsgierig zijn. Dus stel eens een andere soort vraag dan ze gewend zijn; nieuwsgierigheidsvragen. Dat is de sleutel naar de belevingswereld van je kind.
De belevingswereld is de manier waarop een kind de wereld beleeft. Dit verschilt per ontwikkelingsleeftijd, per persoon en wordt beïnvloed door de leefwereld waar het kind vandaan komt.
Belevingswereld betekent de manier waarop een kind de wereld en alle dingen er om heen ervaart. Dit is afhankelijk van de ontwikkelingsleeftijd van het kind. Zo kan een kind in het Speciaal onderwijs bijvoorbeeld een belevingswereld hebben die past bij een jonger kind in kalenderleeftijd.
Met betekenisvol leren wordt bedoeld dat het onderwerp van een opdracht aansluit bij de belevingswereld en de ontwikkeling van het kind.
Het geven van betekenisvolle uitleg Door betekenisvolle uitleg te geven en aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen wordt de intrinsieke motivatie van leerlingen gestimuleerd. Aansluiten bij het dagelijks leven van de leerlingen of de actualiteit kunnen hierbij helpen.
Er kan sprake zijn van bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof als dit gebeurt in combinatie met bewegingen. Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten.
Een manier om te differentiëren is het bieden van extra instructie aan de leerlingen die dat nodig hebben. Na de klassikale instructie geeft de leerkracht extra instructie of oefeningen aan deze leerlingen. De andere leerlingen werken intussen zelfstandig.
De leefwereld
Maar wat wordt daaronder verstaan? Onder de leefwereld vallen de etnische, sociale en culturele achtergronden van de kinderen: Bij de etnische achtergrond gaat het om de bevolkingsgroep waar de leerling toe behoort, bijvoorbeeld bij de Marokkanen.
Negen tips om leerlingen te motiveren
Sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen als je iets uitlegt. Maak duidelijk wat het belang is van het uitvoeren van opdrachten. Gebruik informatieve taal in plaats van dwingende taal door bijvoorbeeld woorden als 'moeten' te vermijden.
Betekenisvol lesgeven is belangrijk voor de motivatie van de leerlingen. Ze leren kritisch te zijn op waarom ze iets moeten leren. Samenwerken en leren van elkaar is een belangrijk onderdeel van betekenisvol lesgeven.
Je kunt bij een kindercoach terecht voor een vraag over de opvoeding, het gedrag of de ontwikkeling van je kind. Bijvoorbeeld als je kind al een tijdje niet lekker in z'n vel zit of als je je zorgen maakt over zijn of haar gedrag.
Als je kind zich vervelend gedraagt, blijf dan rustig en zeg je kind duidelijk daarmee op te houden. Vertel daarna hoe hij/zij zich wél moet gedragen: 'hou op met vechten; ga leuk met elkaar spelen'. Benader iets dus positief. Geef een compliment als je kind luistert.
Men spreekt over differentiatie als er een nieuwe schakel in de bedrijfskolom wordt toegevoegd. Een voorbeeld van differentiatie is als een groothandel het transport naar haar afnemers uitbesteedt aan een transportonderneming.
In de kring praten de kinderen beter met elkaar
Als ze achter elkaar aan hun tafeltje zitten zijn ze gericht op jou voor de klas in plaats van op elkaar. Als ze elkaar goed kunnen zien komt dat de concentratie ten goede en maakt dat het luisteren naar elkaar gemakkelijker.
De meeste leerkrachten zetten bewegen in de klas op twee manieren in: Je kunt het pure leren afwisselen met korte beweegpauzes. Dus even springen, rennen, of dansen tussendoor, om de concentratie te verhogen en daarna weer fris aan de slag te gaan. Je kunt kinderen ook iets leren op een bewegende manier.
Bewegen zorgt voor betere leerprestaties
Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden en ons empathisch vermogen wordt versterkt. Bewegen in klassen zorgt voor hele nieuwe dynamieken waarin er meer ruimte is voor sociale interactie, vrij spel en ontdekken.
Bewegend leren zet je in tijdens het leren. Je bereikt hierbij je lesdoel op een creatieve, bewegende manier. Ofwel: de leerlingen maken al bewegend taal- of rekenopdrachten. Vanuit de gedachte dat je al bewegend de lesstof beter opneemt of dat de beweging ondersteunend is aan het leren.