Je koopt een nieuwe smartphone van € 1000 op de zaak. Dit type bedrijfsmiddel moet je van de Belastingdienst in 5 jaar compleet afschrijven; er blijft dus geen restwaarde over. De berekening is dan als volgt: € 1.000 ÷ 5 = € 200. Je schrijft dus jaarlijks € 200 af op je nieuwe zakelijke toestel.
Je verzekeraar schrijft de smartphone af met 25% per jaar. In anderhalf jaar is je telefoon volgens de verzekeraar dus nog 63,5 % van de nieuwwaarde waard. Omdat dit meer is dan 40% krijg je de nieuwwaarde uitgekeerd. Hiermee kun je dezelfde telefoon nieuw kopen.
U mag per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
De restwaarde is de waarde die overblijft nadat je een product – machine, auto of apparaat – een bepaalde periode gebruikt hebt. Stel dat je het product op een bepaald moment wilt vervangen of verkopen dan heeft het alsnog waarde.
Als een activa een aanschafwaarde van € 20.000 heeft, een restwaarde van € 5.000 heeft en een economische levensduur van 5 jaar, dan zijn de afschrijvingskosten per jaar (20.000 - 5.000) / 5= € 3.000. Het afschrijvingspercentage is dan dus 3000 / 20.000 = 15% per jaar.
De restwaarde is een onderdeel van de berekening van afschrijvingen van bedrijfsmiddelen. Het is de verwachte waarde (in euro's) van het bedrijfsmiddel na afloop van de afschrijvingsperiode.
Als zelfstandige kan je bijvoorbeeld je telefoonkosten slechts inbrengen à rato van het professioneel gebruik. Gebruik je je smartphone dus voor 75% voor je zaak, dan zijn de kosten ook 75% aftrekbaar.
Een privételefoonabonnement is niet aftrekbaar, maar de zakelijke gesprekken die u via dat abonnement voert wel. Een zakelijk telefoonabonnement is aftrekbaar.
Je hoeft de restwaarde niet zozeer te berekenen. Dit is namelijk gewoon een schatting van wat de waarde van een bedrijfsmiddel aan het eind van de levensduur. Vaak doe je dit in overleg met de leverancier van het bedrijfsmiddel destijds. Je mag in dit geval uitgaan van de economische levensduur.
De dagwaarde is de waarde van een product op het moment dat je het verliest of kwijtraakt. Dit wordt ook wel de restwaarde genoemd. Wat hetzelfde product vandaag in de winkel kost is de nieuwwaarde.
Het berekenen van een afschrijving
Koopt u bijvoorbeeld een machine van 10.000 euro, gaat deze 10 jaar mee en kunt u er na die 10 jaar nog 1.500 euro voor krijgen, dan wordt de jaarlijkse afschrijving: (€ 10.000 - € 1.500)/10 = € 850.
Definitie. Het jaarlijkse afschrijvingspercentage is gelijk aan de jaarlijkse afschrijvingskosten gedeeld door de aanschafprijs vermenigvuldigd met 100%.
In hoeveel jaar afschrijven
Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.
97% beschikt over een mobiele telefoon en 87% heeft een smartphone. Dat is net zoveel als het aantal mensen dat over een desktop computer beschikt (87%). 61% van de Nederlanders heeft een tablet.
Wat is de afschrijvingstermijn van een laptop? Na ongeveer vijf jaar is een laptop economisch gezien afgeschreven. De laptop is dan sterk verouderd in vergelijking tot laptops die dan op de markt komen. Het kan echter voorkomen dat een device langer of korter meegaat, afhankelijk van het gebruik.
Je kunt namelijk een mobiele telefoon kopen op kosten van de zaak. Je kunt de btw die je op het toestel betaald dan terugvragen van de Belastingdienst door deze te laten compenseren met de inkomende btw. Sterker nog, je kunt te telefoon over meerdere jaren laten afschrijven door de factuur op te nemen in de balans.
De btw-aftrek voor internet en gsm is sowieso beperkt tot 75%. Gebruik je deze slechts 30% van de tijd voor je zelfstandig bijberoep? Dan is de btw ook maar voor 30% aftrekbaar. Enkel wanneer je een afzonderlijk abonnement neemt dat je enkel voor de zaak gebruikt, kan je de volle 100% recupereren.
Op telefoonkosten zit btw. Dat betekent dat er al belasting over betaald wordt. Indien deze niet teruggevraagd worden tijdens de btw aangifte, betaalt een onderneming dus dubbele belasting. Het btw-percentage van 21% geldt voor zowel toestel- als maandelijkse abonnementskosten.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Wat houdt de maatregel in
Bepaalde beveiligingskosten zijn voor zelfstandigen, vrije beroepen en kleine vennootschappen voor 120% fiscaal aftrekbaar. Het betreft diensten geleverd door beveiligingsondernemingen, alsook de abonnementskosten voor aansluiting op een vergunde alarmcentrale.
Je bepaalt dan zelf hoe snel en wanneer je de investering afschrijft. Dat kan gunstig zijn, omdat je de totale kosten bijvoorbeeld in één keer mag aftrekken van je winst. Willekeurig afschrijven mag alleen bij investeringen die gedaan zijn in de jaren dat je recht had op startersaftrek of in het jaar daarvoor.
Als ondernemer mag je de investeringen in bedrijfsmiddelen afschrijven. Producten die je langer dan één jaar gebruikt en die een minimale aanschafwaarde van € 450 hebben, moet je afschrijven. Bedrijfsmiddelen zoals je auto, kantoorinrichting, machines en bijvoorbeeld een laptop zijn zaken waarop je moet afschrijven.
Als u op een bedrijfsmiddel extra mag afschrijven, vermindert dit de winst van het betreffende jaar. Dat levert meestal een lagere belastingaanslag op en dus realiseert u een rente- en liquiditeitsvoordeel.