Een oranje motorlampje is het minst erg. Als dit lampje aangaat en blijft branden, betekent dit dat je normaal kunt blijven rijden.
Ja, het motorcontrolelampje moet kort oplichten als je de auto start en daarna weer uitgaan. Als het helemaal niet oplicht of continu blijft branden, is er een probleem.
Kom langs wanneer uw motorstoringslampje brandt! Heeft u een rood knipperend motorstoringslampje? Dan moet u uw auto direct stoppen, en uw alarmcentrale bellen. Wanneer u verder rijdt zal er grote schade ontstaan aan de motor, met gevolg dat uw auto afgeschreven is.
Gele of oranje waarschuwingslampjes geven aan dat er iets aan de hand is maar behoeven niet direct actie, je kan nog doorrijden maar maak wel een afspraak met de garage. Als het waarschuwingslampje rood brandt, dan moet je onmiddellijk stoppen en de wegenwacht of garage bellen.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Een knipperend oranje lampje is serieuzer. Breng de auto zo snel mogelijk naar een garage, maar je zou in staat moeten zijn om er naartoe te rijden. Wanneer het lampje rood is, moet je stoppen en je pechhulp bellen.
Als het gele motorcontrolelampje continu oplicht, is dit een teken dat er een fout is opgeslagen in het foutgeheugen van het diagnosesysteem. Er is geen direct gevaar voor de motor, maar de oorzaak van de fout moet je snel in de werkplaats laten opsporen en oplossen.
Wanneer het lampje constant brandt en de auto goed rijdt is het motormanagement succesvol overgeschakeld naar een noodprogramma. U kunt de auto blijven gebruiken maar laat de storing door de garage beoordelen en verhelpen. Hierna kan de storing gewist worden en zal het lampje uit zijn.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Een oranje dashboardlampje is een waarschuwing. Brandt het lampje oranje dan hoeft u de auto niet direct aan de kant van de weg te zetten, u kunt nog even doorrijden. Met doorrijden wordt hier bedoeld: rechtstreeks naar de garage of naar huis.
U vraagt zich af wat u moet nu de auto twee fouten laat zien op het dashboard. De melding 'laat motor controleren' betekent dat de motorcomputer een fout heeft gezien en deze opgeslagen is in het geheugen.
Het klinkt vrij logisch: is het lampje oranje dan is de olie bijna op en moet je dit bijvullen. Is het lampje rood, dan is het probleem groter. Met een rood olielampje kun je niet doorrijden.
Ja, een check engine-lampje kan gaan branden door een vals alarm . Dit kan gebeuren door tijdelijke elektrische storingen, sensorfouten of zelfs softwarebugs in het computersysteem van de auto.
Als het waarschuwingslampje voor motoremissies gaat branden en er nog steeds met de auto kan worden gereden, maar er sprake is van trillen, onvoldoende acceleratie of andere problemen, is het raadzaam om de auto zo snel mogelijk te parkeren en te parkeren. Roep voor inspectie de hulp in van een professionele monteur.
De meeste moderne auto's geven een waarschuwing als de koelvloeistof opraakt. Dit gebeurt door het branden van het koelvloeistof lampje. Dit symbool ziet eruit als een thermometer in een vloeistofreservoir. Zodra je dit lampje ziet branden, is het tijd om actie te ondernemen.
Het motorlampje gaat branden als er een probleem is dat niet vanzelf kan worden opgelost. Geel/oranje lampje: Als het motorlampje oranje (of geel) brandt, dan is er een probleem met de motor of de elektronica die de brandstof en ontsteking regelt. Je kunt kort doorrijden om op een rustige plaats te stoppen.
We raden je aan het contact zo snel mogelijk uit te schakelen. Laat je auto door een professional wegslepen. Er moet een diagnose worden uitgevoerd om de storing vast te stellen. Als het motorstoringslampje knippert, zit het probleem in de katalysator.
Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden. Pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is.
Als er echter een probleem is, gaat het lampje weer branden zodra de computer de test uitvoert die het lampje in eerste instantie heeft veroorzaakt. Het kan gebeuren direct nadat u de auto start, waardoor het lijkt alsof u het motorstoringslampje niet kunt wissen. Of het kan een paar dagen duren voordat het weer brandt.
Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben. Indien de auto zich verder gedraagt zoals u gewend bent is het zaak om de garage te vragen om de auto uit te lezen.
Hoe kan je het motormanagement lampje resetten? Nadat het probleem in het motormanagement is opgelost, kun je het lampje resetten. Hiervoor heb je een OBD-II-connector nodig die je kunt aansluiten in de daarvoor bestemde aansluiting onder het stuur.
In de meeste gevallen gaat het lampje vanzelf uit en anders blijft het uit als je de auto opnieuw start. Helaas is dat niet altijd het geval en zul je toch naar de garage moeten om het check engine-lampje te laten resetten.
Een constant oranje motormanagementlampje is een minder ernstig probleem, meestal met betrekking tot emissies. U zou uw reis moeten kunnen afmaken, maar het is het beste om uw auto zo snel mogelijk te laten controleren .
Helaas zal uw auto niet door de APK komen als het motorlampje brandt . Het goede nieuws is dat een ervaren monteur het probleem kan identificeren en reparaties kan uitvoeren voordat uw auto deze belangrijke jaarlijkse test ondergaat.