Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen. Vooral in complexe kleine auto's is weinig ruimte beschikbaar en kost het uitbouwen van de onderdelen veel tijd.
De prijzen zullen vermoedelijk variëren tussen de €1500,- en €2500,- afhankelijk van motornummer en kilometerstand. Een gereviseerde motor kost ongeveer hetzelfde maar er moeten dan veel meer delen overgezet worden van de oude motor op nieuw.
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen.
Bovenop de kosten van de motor krijg je dan nog de arbeidskosten om de oude motor uit te bouwen, alle aanbouwdelen over te plaatsen naar de nieuwe motor en de nieuwe motor in te bouwen. Reken hiervoor voor een ervaren monteur circa 12 tot 15 uur arbeid wat ongeveer €1000,- tot €1300,- zal kosten.
Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen. Dingen die hierbij gedaan kunnen worden zijn bijvoorbeeld polijsten, slijpen en borstelen.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Kosten motorrevisie
Koelvloeistof bijvullen: tussen de 50 en 90 euro, afhankelijk of je dit zelf uitvoert. Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Revisie motor
En totale motorrevisie kost tussen 1 500 en 5 000 euro. Hier betaal je onder meer het uiteenhalen van het motorblok als de herstellingskosten. Vaak is het voordeliger om de motor niet te reviseren, maar meteen te vervangen door een ruilmotor.
Een gereviseerde motor kan betrouwbaar zijn, maar het hangt af van de kwaliteit van de revisie en de gebruikte onderdelen. Wij bij RH-Revisie gebruiken uitsluiten de originele onderdelen van topkwaliteit.
Een nieuwe motor is te koop vanaf zo'n € 5.000. De bovengrens is – net als bij auto's – redelijk onbegrensd, maar de meeste mensen geven toch niet meer uit aan een motor dan zo'n € 20.000. Tweedehands kan natuurlijk ook. De prijs van tweedehands motoren zijn afhankelijk van het model en het type.
Wanneer benzine en diesel bij het tanken worden verwisseld, leidt dit tevens tot motorschade. De oliepomp is het meest hierdoor getroffen. Er kunnen echter ook veel andere onderdelen door de verkeerde brandstof worden beschadigd. Wanneer de verkeerde brandstof wordt getankt, dient u in geen geval de motor te starten!
Een zeldzame Harley-Davidson uit 1908 heeft op een veiling een recordbedrag van 935.000 dollar (875.000 euro) opgebracht. Het is daarmee de duurste motorfiets die ooit op een veiling is verkocht, zo meldt de website vintagent.com, die de verkoop van vintage motoren bijhoudt.
Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel.
Je motor zelf reviseren, wat kun je doen? Je kunt natuurlijk onderdelen bij ons kopen en deze zelf vervangen. In principe is het reviseren van een motorblok een klus voor specialisten, omdat het uit elkaar halen en in elkaar zetten alleen al een ingewikkelde klus is die je zeker niet mag onderschatten.
Revisie van jouw motor zorgt ervoor dat jouw motorblok weer zo goed als nieuw is. Alle onderdelen met slijtage worden vervangen zodat de motor er weer vele kilometers tegen aan kan. Je bespaart veel geld door jouw motorblok te reviseren in plaats van te vervangen.
Slijtage onderdelen zoals distributie delen, pakkingen en zuigerveren worden standaard vervangen bij een motorenrevisie. Opbouwen: Na het herstellen kan de motor weer opgebouwd worden. Dit is een precisie werk waarbij telkens alles wat gemonteerd wordt, gecontroleerd moet worden.
De kosten van een motorrevisie
De prijs voor de reparatie van afzonderlijke motoronderdelen zoals de nokkenas of de cilinderkop ligt meestal tussen de 150 en 500 euro. Voor een complete motorrevisie liggen de kosten meestal hoger, vanaf 3.500 euro.
Olie verwisselen na 1000km (of na 15 uur voor motoren met een urenteller) is heel gebruikelijk, maar ook een compleet blok-revisie na 20.000km gewoon omdat het servicemanual dat voorschrijft.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.