Begin november is de eerste vluchtdeur vervangen. De overige acht volgen begin januari 2024. Dan is de tunnel richting Zuid 2,5 weken dicht. Lees meer over het vervangen van de vluchtdeuren op de projectpagina van de gemeente.
Er is in beide richtingen een tunnelbuis voor fietsen, inclusief een voetgangerstunnel. De tunnel is 24 uur per dag geopend.
Actuele informatie. Momenteel vinden er geen werkzaamheden plaats bij of rondom de Maastunnel.
De Maastunnel is begin november een aantal keer dicht geweest richting Zuid. In januari 2024 start fase twee: Fase 2 is van 2 januari 2024 om 22.00 uur tot 19 januari 2024 om 8.00 uur. Dan gaat de Maastunnel richting Zuid dicht om de andere vluchtdeuren te vervangen.
De Maastunnel ging 3 juli 2017 voor 2 jaar dicht voor autoverkeer richting Zuid. Soms moest de tunnel ook richting Noord dicht. Want na 75 jaar was de Maastunnel toe aan een grondige opknapbeurt. Fietsers en voetgangers konden tijdens de werkzaamheden aan de autotunnel gewoon naar de overkant.
Automobilisten die in januari de oversteek willen maken van Rotterdam-Noord naar Rotterdam-Zuid, kunnen dat niet via de Maastunnel doen. Die weg sluit dinsdag 2 januari om 22.00 uur en gaat pas vrijdag 19 januari om 06.00 uur weer open.
In 1937 werd met de bouw van de Maastunnel begonnen. De tunnel bestaat uit elementen van 24,77 meter breed en 8,40 meter hoog, elk 61,35 meter lang. In 1937 werden dagelijks 69.847 fietsers op de Willemsbrug geteld was maakte dat een buis nodig was voor langzaam verkeer.
Het Scheur is op deze locatie 17 m diep en het diepste punt van de sleuf komt op -30 meter NAP te liggen. Het baggeren is begin november 2022 klaar.
Er zijn op dit moment geen actuele meldingen.
Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de snelweg A29. De renovatie gaat door in 2024. Tot eind 2024 is de tunnel daarvoor regelmatig afgesloten. In januari 2024 is de tunnel 3 weekenden dicht in de richting Rotterdam.
In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Zo wordt er om de vier weken 's nachts onderhoud uitgevoerd. Dan gaat al het verkeer door één tunnelbuis, zodat in de andere buis gewerkt kan worden.
Maastunnel Rotterdam heeft GEEN trajectcontrole, aan de uitgangzijde staat er een flitspaal die alleen van voren flitst.
Mattijs de Regt van Rotterdam Onderweg legt uit: “Het mag alleen als het een elektrische scooter is. Dit geldt voor de fietstunnel van de Maastunnel: deze is toegankelijk voor fietsers en elektrische voertuigen. De autotunnel is voor (vracht-)auto's en motoren, maar niet voor scooters en bromfietsen.
Bereikbaarheid. De Maastunnel is weer helemaal open voor verkeer.
De Maastunnel in Rotterdam is sinds zaterdag ook weer open voor voetgangers. De renovatie van de voetgangerstunnel duurde elf maanden en was het laatste deel dat nog moest worden opgeknapt. De renovatie van de Maastunnel begon in juli 2017 met de tunnels voor gemotoriseerd verkeer.
De negen afgezonken elementen van de Maastunnel zijn ruim zestig meter lang, negen meter hoog en vijfentwintig meter breed. Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept.Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Er zijn op dit moment geen files op de A20.
De Maastunnel bestaat precies 80 jaar! 14 februari 1942 werd de oeververbinding geopend voor gebruik door Rotterdammers.
De rijbanen van de Maastunnel zijn aangeduid als autoweg. De maximum snelheid is wel 50 km/h.
En hoe organiseer je gedurende een jarenlang project diezelfde hoge kwaliteit, integraliteit en samenwerking. De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
De architecten waren J.P. van Bruggen en Ad van der Steur.
De Wijkertunnel heeft een lengte van 685 m en vormt de verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar. De tunnel gaat onder het Noordzeekanaal door. In 1993 begon de bouw en in 1996 is de tunnel opengesteld voor verkeer.
De Thomassentunnel is op 18 juni 2004 geopend.