De Gotthard-autotunnel in Zwitserland is in beide richtingen voor onbepaalde tijd dicht. Bij de ingang aan de noordkant zijn gistermiddag stukken beton op de rijbaan gekomen. Dat komt door een 25 meter lange scheur in het plafond.
The Gotthard Pass will remain closed from 9.11.2023.
Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden
Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
Update 11 september 2023: Tunnel voorlopig dicht
De tunnel is op 11 september 2023 helemaal afgesloten vanwege een scheur in het plafond en brokstukken beton op de weg. Niemand raakte gewond. De scheur bevindt zich 700 meter van de noordingang en is 25 meter lang. Over de oorzaak en precieze schade is nog niets bekend.
Update: inmiddels is de Gotthardtunnel voor verkeer weer geopend.
En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis.
De weg is behoorlijk uitgebouwd en daarmee een geschikt alternatief, vooral voor personenauto's. Afhankelijk van de drukte voor de tunnel kan men het beste afrit 39 nemen of in het geval van grote drukte al afrit 38. Afrit 40 ligt direct voor de tunnelingang, als men daar al is, is de route door de tunnel het snelst.
Die tunnel gaat in oktober meerdere nachten tussen 22.00 uur en 05.00 uur dicht voor sanering en onderhoud. De Gotthard-spoortunnel is sinds 10 augustus dicht voor passagierstreinen. Dat is vanwege de ontsporing van een trein. Passagierstreinen worden over de pas geleid.
Gotthardtunnel gesloten na ontdekken scheur. 13-09-2023 Veel verbindingen door de Zwitserse Alpen hebben de afgelopen weken door problemen het nieuws gehaald. Zo werd de Gotthardtunnel begin deze week per direct afgesloten voor alle wegverkeer vanwege een scheur in het plafond.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
Het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van er onderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Instabiel gesteente, gesteentelagen die soms om de paar honderd meter van aard veranderden, en het regelmatig binnendringen van water, zorgden voor enorme problemen die gedurende de gehele bouw aanhielden. Daar kwam nog bij dat de temperatuur in de tunnel plaatselijk tot 33° en later zelfs tot 40° Celsius opliep.
Vorige week ontspoorde een goederentrein in de 57 kilometer lange Gotthard-spoortunnel onder de Zwitserse Alpen.
Passo San Gottardo / Tremolapass is een beklimming in de regio Tessin. Hij is 13.2 kilometer lang en overbrugt 923 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 7%. Daarmee scoort deze klim 925 klimpunten.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
De Gotthard-wegtunnel (Duits: Gotthard-Strassentunnel; Italiaans: Galleria stradale del San Gottardo) is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
De nieuwe Gotthardpas is gewoon een autoweg met weinig bochten die met 12% omhoog gaat. Sterke caravantrekkers rijden probleemloos met losse auto's (70/80km p.u) mee omhoog.
Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan. Zo maakten wij eens mee dat er op de rotonde een camper voor ons de weg op draaide. Daar ging ons uitzicht en bovendien “kroop” de camper door de haarspeldbochten.
Antwoord van Jos. U vraagt welke afslag u zou kunnen nemen om vóór de Gotthardtunnel vanwege drukte beter de pas te nemen. Vanuit italë is het bij ernstige drukte voor de tunnel het beste afslag 42 naar Quinto te pakken. Vervolgens wordt met borden de Gotthardpas aangegeven.
Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence. De populairste route vanuit België naar Italië gaat via Frankrijk.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De 16 kilometer lange Gotthard-tunnel is de belangrijkste verbinding door de Alpen. Elk jaar gaan er meer dan 5 miljoen auto's en bijna 1 miljoen vrachtwagens door de tunnelbuis.