Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Volgens experts wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over. En het gaat niet om kleine hoeveelheden. “Er blijft ontzettend veel kleding over en ook retailers weten niet wat ze daarmee moeten doen.
Je ontvangt van Amazon een retourlabel dat je op het pakketje moet plakken dat je retourneert. Je kunt je pakketje afgeven bij PostNL (in Nederland) of bpost (in België) en je hoeft geen verzendkosten te betalen.
Je retourzending is gratis als: je een onjuist, beschadigd of defect item hebt ontvangen. je de aankoop van een artikel onder het herroepingsrecht binnen 14 dagen hebt geannuleerd. Informatie over het herroepingsrecht vind je in de Algemene voorwaarden.
Je dient het product zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 dagen na ontvangst terug te sturen. Wij kunnen de terugbetaling opschorten totdat wij de producten weer hebben ontvangen of, wanneer dat eerder is, totdat je hebt aangetoond dat de producten zijn teruggezonden.
Het NL platform zit vol vertaalfouten, productiekoppelingen die niet deugen enzovoort. Zowel verkoper als klant is hier veelvuldig de dupe van. En elke verantwoordelijkheid wat wetgeving betreft schuift amazon waar mogelijk af op de verkoper.
Amazon is een betrouwbare website. Miljoenen Amerikanen bestellen al jaren bij Amazon en zijn zeer tevreden. Amazon treft verschillende maatregelen om haar betrouwbaarheid te garanderen aan klanten.
Je kunt je pakket op verschillende manieren retour sturen: Meegeven aan de bezorger. Zorg dat je een verzendlabel voor retour op je pakket hebt geplakt, en dat er geen andere labels zichtbaar zijn. Afgeven bij een PostNL-punt of pakketautomaat in jouw buurt.
Late terugbetalingen
Opmerking: Nadat de vervoerder je item heeft ontvangen, kan het tot 10 werkdagen duren voordat wij het item hebben ontvangen en de retourzending kunnen verwerken.
Retour afzender
In totaal zijn in Nederland in het afgelopen jaar 7 procent van de bestellingen bij webshops deels of in zijn geheel geretourneerd. Dit komt neer op bijna 23 miljoen retourneringen in 2020.
Webshops verwachten steeds vaker van hun klanten dat de kleding onbeschadigd retour wordt gezonden. De kleding is dan nog in prima staat. Het enige wat de webshop dan doet, is het kledingstuk opnieuw verpakken. Daarna gaat deze terug de voorraad in.
„De artikelen die niet worden verkocht, bijvoorbeeld als het seizoen voorbij is en het weer zich anders heeft gedragen dan de tendens, gaan terug naar de leverancier of door naar opkopers. Onze opkopers verkopen de producten veelal in een outlet. Artikelen die niet meer te verkopen zijn, gaan naar een goed doel.”
Als je je pakket wilt traceren: Ga naar Je bestellingen. Ga naar de bestelling die je wilt traceren. Klik op Pakket traceren naast je bestelling (indien apart verzonden).
Voor een DropOff retour moet je via je account een retour aanvragen en het item dat je wilt retourneren inpakken. Ga dan naar het afgiftepunt om het pakket in te leveren. Je hoeft geen retourticket uit te printen!
Pakket weigeren aan de deur
De klant hoeft het product dus niet eerst te ontvangen voordat hij gebruik kan maken van zijn wettelijke bedenktijd. Hieruit volgt dat een klant ook zijn pakket aan de deur mag weigeren en gebruik kan maken van zijn bedenktijd voor bestellingen waarvoor de wettelijke bedenktijd geldt.
Waarom je NIET bij Amazon zou moeten kopen.
Amazon heeft jarenlang te weinig belasting betaald door een constructie in Luxemburg, met goedkeuring van de lokale belastingdienst. Volgens de Europese Commissie is dat verkapte en illegale staatssteun.
Toch is het opmerkelijk dat Amazon vaak goedkoper is, want wie vanuit Nederland bij Amazon koopt, doet dat nu nog via de Duitse tak van de webwinkel. Producten worden dan via een distributiecentrum in Duitsland verstuurd. Er gaan al jaren geruchten dat Amazon ook echt helemaal in Nederland gelanceerd wordt.
Sindsdien kropen de prijzen gestaag omhoog. In september 2020 was Amazon.nl nog 5 procent goedkoper dan gemiddeld, in maart 2021 nog 2 procent en inmiddels is het prijsniveau al een halfjaar stabiel op ongeveer 0,5 procent goedkoper dan gemiddeld.
Het aanbod op Amazon.nl omvat Nederlandse merken als Philips, Rituals, Friesland Campina, Hunkemöller en Scotch & Soda en internationale merken als Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch. Klanten die winkelen op Amazon.nl krijgen producten gratis thuisbezorgd voor bestellingen vanaf 20 euro.
Amazon verkoopt zelf producten, maar is vooral een platform voor externe verkopers vanuit de hele wereld. En die verkopen nu via Amazon.nl producten ook in Nederland. Daarnaast biedt Amazon videostreamingsdienst Prime aan.
Voorlopig heeft Amazon geen eigen fulfilmentcentrum in Nederland. Amazon Nederland wordt bediend vanuit Mönchengladbach in Duitsland, een distributiecentrum vlak over de grens. Wil je de fulfilment uitbesteden, dan moet je jouw producten dus naar Duitsland sturen.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Alle ingezamelde textiel gaat naar een van onze sorteercentra in Nederland. Hier wordt het restafval tussen de kleding uitgehaald, en sorteren we het op soort en kwaliteit. Vervolgens krijgt de textiel een nieuwe bestemming.