Een sterk merk heeft persoonlijkheid.
Sterke merken bekennen kleur, tonen karakter en vertellen verhalen. Ze zijn onderscheidend, persoonlijk en herkenbaar. Zo kunnen mensen een connectie met merken aangaan. Omdat ze zich ermee kunnen identificeren.
Zo zal de vorm van bijvoorbeeld een stoel of een lamp eerder als model worden gezien dan als een vormmerk. Een vorm kan geen merk zijn als deze (1) door de aard van de waar is bepaald, (2) een wezenlijke waarde aan de waar geeft of (3) noodzakelijk is om een technische uitkomst te verkrijgen.
Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 en is daarmee op weg om het eerste merk met een waarde van een biljoen dollar te worden.
De eigenaar van het merk wordt de merkhouder genoemd. Een merkhouder kan zowel een rechtspersoon (een onderneming, zoals een B.V., V.O.F. of een stichting) als een natuurlijk persoon (bijvoorbeeld jijzelf) zijn. De rechten en plichten die verband houden met het merk rusten op de merkhouder.
Een merkessentie, missie of mission statement is vaak een krachtige tekst die voortvloeit uit de merkpositionering en merkwaarden. Het is de kern van je bestaan als organisatie. Een kern die bepaalt welke keuzes en bewegingen je organisatie maakt.
Merk bouwen vereist consistentie
Merkbekendheid of brand awareness is de basis om verdere stappen te kunnen nemen. Want onbekend maakt onbemind. Maak je merk zichtbaar en herkenbaar door grafische elementen zoals logo, lettertype en kleurgebruik, illustraties, foto's, en symbolen of iconen.
Branding is het proces van het creëren van een naam, symbool of slogan die jouw bedrijf onderscheidt van anderen. Branding zorgt dat mensen jouw bedrijf herkennen en onthouden.
De positionering van een bedrijf bepaal je door onderzoek te doen naar de marketing uitingen en het gedrag van een bedrijf en de concurrentie. Deze informatie organiseer je vervolgens voor alle bedrijven op dezelfde manier, voordat je er conclusies aan verbindt op het gebied van positionering.
Na registratie van uw merk heeft u het merkenrecht. De duur van het recht bedraagt 10 jaar, dit kunt u onbeperkt verlengen.
D-merken zijn eigen merken van franchise- of detailhandelketens die als merknaam de naam voeren van de betreffende organisatie.
Een merk is een veelomvattende term. Het is een handels-, product- of dienst identificatie waarmee een bedrijf of organisatie onderscheidend is ten opzichte van andere aanbieders. Een merk wordt visueel vormgegeven door een bepaald woord of afbeelding waar een bedrijf of organisatie zich mee kan identificeren.
Merkwaarden geven je merk karakter en kleur. Je kan het zien als de menselijke eigenschappen van je merk. Eigenschappen waarmee mensen zich in jouw merk kunnen herkennen, en zich ermee willen verbinden. Merkwaarden vormen daarmee een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit en maken je onderscheidend.
Klanten willen fitnessapparaten, afslankproducten, vervangende opties om van het roken af te komen en ook duurzame producten zijn populair. Denk dus ook vooral aan herbruikbare producten, maar ook aan een duurzame verpakkingen en verzendmethodes.
Bij de Belastingdienst geeft u uw inkomen op. Heeft u bijvoorbeeld nog een tweede bijbaan, dan moet u ook dit dus opgeven bij de Belastingdienst. In 2023 mag u 8520 euro belastingvrij verdienen, maar let op: dit geldt voor uw totale inkomen. Daarboven betaalt u, ook met uw bijbaan, dus het normale belastingtarief.