Op iedere hoek van een container zitten bevestigingspunten, waarin deze pinnen precies passen.De containers kunnen zo vastgezet worden aan het schip en al vervolgens gestapeld aan elkaar. Het is de taak van de sjorder dat de twistlocks worden geplaatst en de hendel is omgezet.
Iedere afzonderlijke container is gezekerd aan de container onder zich met twistlocks, een bevestiging zoals je die ook bij opleggers ziet. Zo staat iedere container, ook in een laag die niet is gesjord, toch stevig. Het sjorren is zwaar werk, dat - afhankelijk van de grootte van het schip - tot wel 48 uur kan duren.
Hoe hoog kun je zeecontainers stapelen? Hoge bomen vangen veel wind. Gestapelde zeecontainers ook. Zonder extra maatregelen kunnen containers maximaal twee hoog gestapeld worden.
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
De grootste containerschepen zijn tot 400 meter lang en ruim 60 meter breed. Daarop passen per rij 24 containers in de breedte naast elkaar. En iedere rij kan bovendeks tot 11 containers hoog zijn.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
Van alle handelsschepen zijn er ongeveer 5.500 gespecialiseerd in het vervoer van zeecontainers. Dat is nog steeds een indrukwekkend aantal, aangezien de grootste containerschepen geladen kunnen worden met ongeveer 24.000 twintig-voet equivalent units (TEU's).
Op elke (zee)container staat een code welke bestaat uit 4 letters en altijd eindigt op een U. Dit is de prefix en die geeft aan wie de leverancier van de container is. Dit betekent dat elke prefix uniek is, zo heeft Alconet Containers de prefix ALLU.
Een zeecontainer is niet geschikt om zomaar in te graven, zijn niet waterdicht en hoewel je best een inschatting kunt maken of het sterk genoeg is, zal de gemeente gewoon een snoeiharde berekening willen zien dat het goed is.
In theorie is elke zeecontainer wind- en waterdicht. Je wilt tenslotte niet dat je goederen nat worden, maar op zee kan de wind guur zijn en het water woest. Let er daarom altijd op dat een zeecontainer 100% wind- en waterdicht is.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Dit type schip heeft een lengte van 134,16 meter, is 16,9 meter breed en gaat 3,52 meter diep. Als alle ruimen volstaan en de containers 5 hoog zijn opgestapeld nemen ze 398 teu per schip mee. Op 10 december 2009 werd het nieuwste containerschip voor de binnenvaart opgeleverd, dat een nieuwe revolutie betekende.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC) is een internationale rederij die gespecialiseerd is in containertransport. Het Italiaanse bedrijf is in 1970 opgericht en is niet beursgenoteerd. MSC is sinds begin 2022 de grootste containerrederij ter wereld, het nam deze positie over van APM - Mærsk.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.