Harley-Davidson biedt sterkste motorblok ooit: 121 PK, 177 Nm uit 2147 cc. Harley-Davidson biedt sinds deze week een los vervangings- of zelfbouw motorblok te koop aan met opvallende prestaties voor het merk: de V-Twin levert 121 PK en 177 Nm uit het 131 Cubic Inch (2147 cc) motorblok.
De term softail verwijst naar motorfietsen en fietsen met een achterwielophanging met verborgen veren of schokken . Een softail motorfiets heeft het uiterlijk van een stijf frame met verborgen veerschokken. De term "softail" is een handelsmerk van Harley-Davidson sinds de release van de FXST Softail uit 1984.
De cijfers liegen er dan ook niet om: het nieuwe 131 cubic inch (da's volgens de metrische omrekentabel 2.147cc is volgens de Amerikanen goed voor een topvermogen van 121 pk en 177 Nm koppel.
In 1999 introduceerde Harley Davidson de 'Twin Cam engine' met inmiddels minstens 1699 cc, uitgezonderd de Sportstermodellen. Inmiddels is de Milwaukee- Eight engine het gebruikte motorblok van 1745 of 1868 cc.
2 cilinder motoren
De hoek van de cilinders bij een V-Twin kan ook nog verschil uitmaken in welk toerengebied de motor meer power heeft. V-Twin motorblokken worden ingezet voor een breed scala aan type motoren. Neem bijvoorbeeld een Harley-davidson chopper vs een Aprilia supersport.
Deze motor levert meer vermogen en koppel over een breder toerenbereik, met minder gewicht en een lager verbruik. Ook het vergelijken van de zescilindermotor van het ene merk met een viercilinder van een ander gaat meestal mank. In het algemeen zullen zescilinders mooier lopen en voor meer rust en comfort zorgen.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Harley-Davidson biedt sterkste motorblok ooit: 121 PK, 177 Nm uit 2147 cc. Harley-Davidson biedt sinds deze week een los vervangings- of zelfbouw motorblok te koop aan met opvallende prestaties voor het merk: de V-Twin levert 121 PK en 177 Nm uit het 131 Cubic Inch (2147 cc) motorblok.
428 kg. Het topstuk van Harley-Davidson is de CVO lijn. De custom afdeling van Harley-Davidson heeft hier alles uit de kast gehaald om een zo luxe mogelijke motorfiets af te leveren. De CVO Limited weegt maarliefst 428 kilogram.
De goedkoopste Harley is, sinds het verdwijnen van de goedkope Street-modellen, de Softail Standard, maar de nieuwe Pan America zit daar dus maar weinig boven en zo is de "RA1250" direct de op-drie-na goedkoopste motorfiets in de prijslijst!
Harley-Davidsons voelen beter dan elke andere motor. Als je rijdt voel je het gerommel door je heen trillen. Harley geeft nog steeds demonstraties en testritten. Harley is trots op zijn mensen en zijn mensen zijn trots op Harley.
Custom Vehicle Operation™ (CVO) motoren zijn het absolute summum van H-D stijl en design.
De Rocket 3 van Triumph is 's werelds sterkste in serie gebouwde motorfiets. Het apparaat is niet alleen zo sterk als een buffel, maar ziet er ook zo uit. Met een cilinderinhoud van 2500 cc is de motor groter dan die van de meeste auto's.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
De grootste motor ter wereld is namelijk de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C. De inhoud van de 14 cilinder-motor van deze scheepsmotor bedraagt 1820 liter, oftewel ruim 200 keer meer dan van de Bugatti.
De tractiecontrole, de abs en de anti-wheelie-control. De maximale snelheid is 177 km per uur. Maar reken er dan niet op dat je in de buurt komt van die actieradius van 235 kilometer.
Er bestaan auto's met een motor onder de motorkap die slecht uit drie cilinders bestaat. Met de uitspraak de auto rijd maar op drie cilinders bedoelen we daar natuurlijk niet deze motoren mee. De meeste diesel en benzine auto's zijn voorzien van viercilinder motoren.
Voor- en nadelen
De kleinere hoeveelheid cilinders van de driecilinder ten opzichte van een viercilinder zorgt er voor dat de motor compacter en lichter is, sneller warm wordt, minder wrijving heeft en dus zuiniger is.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Vroeger werd de driecilindermotor gezien als een klein motortje geschikt voor een compacte auto, maar tegenwoordig is dat wel anders. De driecilinder is zuinig, maar ook krachtig.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
De BMW N20B20, B48 en B38 benzinemotoren kennen een probleem met de distributieketting! Motoren van dit type staan er namelijk om bekend, dat er al na ca. 50.000 km problemen ontstaan met de distributieketting.
Harley is een Engelse jongens- en meisjesnaam. Het betekent `hazenveld`.