WAT IS QUALCOMM® QUICK CHARGE™-TECHNOLOGIE. Snellaadtechnologieën zijn in opmars en Quick Charge is één van de meest gebruikte. Met Qualcomm® Quick Charge-technologie laadt u uw apparaten sneller op dan met conventionele laders, waardoor uw apparaat minder lang aangesloten hoeft te blijven op het stopcontact.
Bij snelladers zit die omvormer in de laadpaal zelf, waardoor de stroom direct bruikbaar is.Er wordt dus direct gelijkstroom in je auto gepompt, en dat scheelt een hoop tijd. Snellaadpunten hebben vaste kabels met verschillende typen stekkers. Je kunt je eigen laadkabel dus in je auto laten liggen.
Snelladen niet voor elke telefoon
Niet alle opladers zijn snelladers en niet alle telefoons kun je opladen met een snellader. Je hebt een telefoon nodig met een snellaadfunctie. De meeste nieuwe telefoons hebben zo'n functie wel. In elk geval de modellen die nieuwer zijn dan de iPhone 8 en de Samsung Galaxy S6.
Om je batterij te beschermen tegen beschadigingen gaat opladen steeds langzamer naarmate je batterij voller raakt. Snelladen gaat in het begin dus het snelst, maar daarna zakt de snelheid terug. Hierdoor zijn snelladers vooral geschikt om even snel je lege batterij bij te laden.
Snelladen betekent dat je telefoon snel oplaadt door middel van een speciale lader. Deze levert meer vermogen dan een normale lader, waardoor het batterijpercentage van je telefoon sneller stijgt. Gemiddeld zorgt de snellader ervoor dat de batterij van jouw gsm binnen een half uur naar 50% gaat.
Gebruik je smartphone niet tijdens het laden
Het ligt eraan wat je doet met je smartphone, maar probeer je toestel zo weinig mogelijk te gebruiken tijdens het opladen. Door intensief gebruik wordt je smartphone heet. Het opladen zorgt ook voor hitte, en al die warmte samen zorgt voor extra slijtage van je batterij.
De beste manier om de accu op te laden is door het toestel helemaal uit te zetten als deze aan de lader gaat. Op die manier is de accu niet alleen weer sneller opgeladen, maar verklein je ook de kans op oververhitting van de batterij. Dat levert op de lange termijn schade op.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Snelladen onderweg
Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Snelladen is duurder dan 'gewoon' publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo'n 69 cent per kWh. Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Als je batterij heet wordt tijdens het laden (dus niet een heel klein beetje warmer, maar echt heet), is het slecht. Als hij een normale temperatuur houdt, is er niks aan de hand. Snel laden is dus niet per definitie slecht voor je batterij.
U kan ook een laadpaal op gelijkstroom of DC-snellader bij u thuis of op het werk installeren. Waar een laadpaal op wisselstroom de omvormer van de auto gebruikt om stroom om te zetten naar gelijkstroom zal een DC-snellader de wisselstroom al omvormen naar gelijkstroom voor die de auto binnenkomt.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader. Voor thuisladen betaal je het stroomtarief van je eigen energieleverancier. De leverancier van je laadpas kan het stroomtarief van de laadpaal een op een aan je doorrekenen.
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is zo'n € 0,13 per kilometer en € 1.951 per jaar.
De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal.
Je kunt bij Fastned laden met een volledig elektrisch voertuig dat de AC, CCS of CHAdeMO stekker gebruikt. De maximale laadsnelheid (volledig elektrisch voertuig) varieert van 43 kW tot 350 kW. Je kunt meer informatie over je voertuig vinden in de Fastned app of op onze voertuig pagina's.
Snellaadvermogen. Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Normale laadpalen herken je aan een maximaal laadvermogen tot 22 kWh. Snellaadpalen herken je aan een laadvermogen vanaf 43 kWh.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Don't 2: Nooit volledig leeg laten lopen
Net zoals helemaal opladen, is helemaal leeg laten lopen ook niet goed. In elke Lithium-ion batterij zit een veiligheidscircuit, die beschermt tegen oververhitting. In geval van nood kan de batterij zichzelf uitschakelen.
Tip 1: percentage accu tussen 20 en 80%.
Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan. Auto opladen tot 90% zinvol? Dit is niet ideaal maar beter dan de volle 100%.
Laat je telefoon nooit de hele nacht opladen
Veel mensen stoppen voor het slapen hun telefoon in de lader, en halen hem er na het opstaan er weer uit. Hierdoor slijt de batterij snel, omdat je telefoon constant van 99% weer naar 100% gaat. Dit laatste procentje veroorzaakt de meeste slijtage.
Als je een telefoon telkens oplaadt van 30 tot 80 procent kan je de volgens batterij-experts van Battery University de levensduur van je accu en het aantal levenscycli verdubbelen. Dat komt door het vermogen dat nodig is om een smartphone op te laden.