Bedenk met je kind wat je kunt doen om een positief gevoel te krijgen over de wereld en het klimaat. Je kunt bijvoorbeeld samen van de natuur genieten door naar het bos of het strand te gaan, of thuis een eigen moestuintje te maken. Bij het aanschaffen van speelgoed kun je ook rekening houden met duurzaamheid.
57% van de jongeren (12 t/m 21 jaar) die meededen aan het onderzoek gaven aan zich in meer of mindere mate bezig te houden met het klimaat. Maar dit gaat zeker niet zonder grote zorgen. Zo denkt bijna de helft (42%) van hen dat milieuproblematiek de komende vijf jaar alleen maar zal toenemen.
Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
Leeftijd is het meest onderscheidend: 72 procent van de 18- tot 25-jarigen zegt milieubewust bezig te zijn, en ruim 90 procent van de 45-plussers. Hoogopgeleiden geven iets meer aan milieubewust bezig te zijn dan laagopgeleiden: 91 procent tegen 87 procent.
Wel zijn de 18-34-jarigen het meest bereid om extra geld uit te geven aan duurzame producten en diensten. Bij de 55-plussers is het precies andersom; zij zijn significant minder bereid te betalen voor duurzame producten en diensten, maar leven wel het meest duurzaam.
Generatie X het sterkst gemotiveerd duurzaam te beleggen
Uit het onderzoek blijkt ook dat generatie X zich zorgen maakt over de klimaatverandering. Meer dan twee derde (67%) van hen denkt dat de klimaatverandering effect op hun beleggingen heeft of zal hebben.
De eisen waaraan een product moet voldoen zijn de volgende. Het product gaat lang mee Duurzame producten gaan lang mee. Je moet dus minder snel weer een nieuw product kopen, dit zorgt er voor dat er zo min mogelijk grondstoffen worden verbruikt. Deze producten gaan jaren mee of kunnen steeds worden hergebruikt.
Het organiserend principe voor duurzaamheid is duurzame ontwikkeling, die vier met elkaar verbonden domeinen omvat: ecologie, economie, politiek en cultuur(eepc). Verschillende takken van de wetenschap houden zich met duurzaamheid bezig, zoals milieukunde en ecologische economie.
Alles wat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord werken, milieu en denken aan de toekomst wordt onder duurzaamheid geschaard. Bij leefomgeving en openbare ruimte gaat duurzaamheid over vraagstukken als energieverbruik, verantwoorde materialen, en klimaatadaptatie.
Duurzaamheid is een breed begrip, maar het komt er in het kort op neer dat in een duurzame wereld mens (people), milieu (planet) en economie (profit) met elkaar in evenwicht zijn, zodat we de aarde niet uitputten.
Van alle ondervraagde jongeren in het onderzoek vinden zes op de tien (61 procent) dat ze over het algemeen vrij klimaatbewust leven. Vier op de tien (38 procent) zouden zichzelf niet klimaatbewust willen of durven noemen.
Van de groep consumenten die duurzaamheid (heel) belangrijk vinden, koopt 39% vaak tot altijd duurzame producten. Met name in de branches elektronica, bouwmarkten en wonen kiest de consument het meest voor duurzame producten. In de branches drogisterijen en damesmode het minst.
Van landbouwpraktijken en voedselproducten beschouwt Gen Z de groente- en fruitteelt als een van de meest duurzame opties, waarbij 74% zegt dat ze dit duurzaam vinden.
Binnen- en buitenactiviteiten waarbij het milieu niet wordt belast. Milieuvriendelijke uitdagingen, uitstapjes en bezigheden worden op grote schaal aangeboden.
Welke duurzame producten zijn er, met voorbeelden. Er zijn enorm veel verschillende soorten duurzame producten. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor duurzame kleding, bekers/mokken of tandenborstels, maar ook zonnepanelen kan je zien als een duurzaam product.
Sustainable Development Goals: Werelddoelen voor duurzame ontwikkeling. Een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Dat is de kern van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's). De 193 lidstaten van de Verenigde Naties (VN) hebben deze ontwikkelingsagenda voor 2015 – 2030 vastgesteld.
Denk bij duurzaamheid bijvoorbeeld aan: het terugdringen van energieverbruik; het verminderen van afval; het gebruik van elektrische of energiezuinige transportmiddelen; het aanbieden van meer producten met duurzaamheidskeurmerken.
Generatie Z is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Onder deze generatie vallen de jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital natives maakt.