Keyless Go wordt toegepast binnenin de auto. Met dit principe kun je de auto starten en van het stuurslot halen, zonder dat je hiervoor een sleutel hoeft om te draaien (mits de sleutel in de auto aanwezig is).
Het keyless startsysteem werkt door middel van golven en een numerieke code om de auto te starten door het rempedaal, een Power - Start/Stop-knop en desgevallend de koppeling in te duwen of, bij sommige elektrische modellen, door simpelweg het rempedaal in te trappen en de versnellingspook in R of D te zetten.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
Een keyless entry systeem werkt doordat de sleutel continu een signaal naar je auto uitzendt. Dieven hebben apparaten waarmee ze dit signaal opvangen en kopiëren. En houden daarmee je auto voor de gek. Als de sleutels dichtbij de voordeur of een raam liggen, kan een dief het signaal buiten opvangen.
Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
En een automobielvoorziening die aan populariteit wint, is het sleutelloze startsysteem (ook wel bekend als keyless go). Met deze functie kunt u de motor van uw auto starten zonder te zoeken naar een sleutel in uw zak of tas.
U hoeft de sleutel niet eens uit uw zak te halen, hij kan gewoon in uw tas of broekzak blijven zitten. Veel auto's hebben niet alleen keyless entry, maar ook keyless start/go. Om de auto te starten heeft u dan ook geen sleutel nodig, maar hoeft u alleen op een knop te drukken.
Mogelijk kun je een vervangende sleutel krijgen die niet te hacken is, of kun je een sleutel ontvangen die geen signaal uitzendt. Leg de autosleutel en de reservesleutel zeker 6 meter van de voordeur neer. Dat maakt het voor dieven moeilijker om het signaal van de contactloze autosleutel op te vangen en te kopiëren.
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
De sleutel geeft continu signalen af. Als de sleutel in de buurt van de auto komt, reageert de auto met een signaal naar de sleutel. Als het signaal correct is, springt de auto van het slot. Je moet wel binnen een bepaalde afstand van de auto zijn; vanaf ongeveer zes meter moet de sleutel werken.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto.
Door de handzender bij de PATS ontvanger in de stuurkolom te houden wordt de PATS chip herkend en kan de auto toch worden gestart.
Doe de sleutel in het contact.
Het contact zit meestal vlak onder het stuur. Het ziet eruit als een rond stukje metaal, vaak met wat tekst erop, met een sleutelgat in het midden. Steek de sleutel nu helemaal in het contact. Bij de meeste auto's moet je de sleutel gebruiken die je bij de auto gekregen hebt.
Als je een dekking hebt voor diefstal, vergoedt je autoverzekeraar meestal ook de kosten van een vervangende auto. Vaak is dit voor een periode van maximaal 30 dagen. De dagvergoeding verschilt sterk.
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
In Nederland zijn er zo'n 892.000 personenauto's met een keyless entrysysteem, waarmee je de auto zonder sleutel kan openen. Hiervan is ongeveer 80% onvoldoende beveiligd tegen diefstal. Deze auto's zijn een potentieel doelwit voor autodiefstal via 'relay attack'.
Inbrekers gebruiken steeds nieuwe manieren om in te breken in je auto. Ze hacken je digitale of contactloze autosleutel (keyless entry) en kunnen zo de deur van je auto openmaken zonder het portier te beschadigen. Het is dan lastig om bij je verzekeraar te bewijzen dat er is ingebroken.
De nieuwe batterij dient op precies dezelfde manier geplaatst te worden als de oude. Overigens kunt u er daarna voorlopig wel weer even mee vooruit. De meeste batterijen in een autosleutel gaan namelijk wel wat jaartjes mee omdat ze nauwelijks energie verbruiken.
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Gelukkig kan je ook heel makkelijk een stuurslot demonteren zonder sleutel. Boren is helemaal niet nodig! Het stuurslot heeft namelijk een kleine pen die het slot op zijn plaats houdt. Als deze pen gebroken is kan het slot makkelijk uit het frame gehaald worden.