Het gaspedaal is een pedaal dat in motorvoertuigen gebruikt wordt om het vermogen van de motor te regelen, door het verhogen of juist beperken van de toevoer van het brandstof/luchtmengsel. Hierdoor kan de snelheid van het voertuig verhoogd of verlaagd worden.
Gaspedaal is verbonden met sensoren
Tegenwoordig is de ouderwetse gaskabel dan ook vervangen door een elektronisch systeem. Het gaspedaal is dan niet meer direct verbonden met de motor maar met sensoren die via elektronica opdrachten doorgeven aan het motormanagement van de auto.
Je kunt een advertentie plaatsen op een van de aangesloten portals. Voor het plaatsen van een gratis advertentie kun je terecht bij Autowereld.nl of Autotrack.nl. Wanneer jouw advertentie op een van de aangesloten portals is geplaatst, wordt de advertentie automatisch binnen 24 uur op Gaspedaal.nl weergegeven.
In een elektrische auto rij je grotendeels met één pedaal: het gaspedaal, of beter gezegd, het 'energiepedaal'. Als je dit intrapt, wordt er energie uit de accu gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo.
Linkerpedaal is de koppeling, Middelste de rem en de rechter het gas.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen: ze zijn altijd automaat. Bij een “gewone” auto voel je bij automatisch schakelen nog altijd de tussenstappen, maar bij een elektrische auto is daar geen sprake van.
Daarvan is AutoWereld.nl de enige die volledig gratis is voor autobedrijven én particulieren. Daarnaast is uw occasionvoorraad terug te vinden via diverse zoekmachines, waaronder gaspedaal.nl. Ook hebben wij diverse samenwerkingsverbanden, zodat uw occasions ook op andere sites getoond worden.
Consumenten hebben AutoTrack gekozen als beste website in de zoektocht naar een tweedehands auto. Dat blijkt uit onderzoek van het onafhankelijke onderzoeksbureau WUA. Aan het onderzoek naar de online oriëntatie op een tweedehands auto namen 200 consumenten deel.
Veel gaspedaalpositiesensoren zijn uitgerust met twee potentiometers om de betrouwbaarheid te vergroten. Elke potentiometer heeft een eigen voeding vanaf de ECU waardoor een dergelijke gaspedaalpositiesensor zes aansluitingen kan hebben.
Met het aangrijpingspunt bedoelen we het punt waarop de koppeling de auto in beweging brengt. Je merkt dat met een handgeschakelde continu. Laat de koppeling rustig omhoog komen en op een gegeven moment begint de auto te rollen. Dat moment noemen we het aangrijpingspunt.
Remmen doe je zo
Je haalt je rechtervoet van het gaspedaal en drukt er vervolgens het rempedaal zachtjes mee in (of stevig voor een noodstop).
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Automaat rijden heeft geen handleiding nodig, maar de nodige uitleg is zeker vereist. In zekere zin moet je leren rijden met een automatische versnellingsbak, want er zijn toch een hoop dingen die mis kunnen gaan als je de automatische versnellingsbak niet goed bedient.
Met een automaat in de bergen rijden
Heb je een automaat, dan is het verstandig om deze in de handmatige stand te zetten. Hierdoor kun je zelf de gewenste versnelling kiezen en zo veel mogelijk op de motor afremmen bij een afdaling. Ook voorkom je dat de auto bergop te snel doorschakelt naar een nieuwe versnelling.
In een automaat zit ook een bedieningshendel waar je de auto mee kunt bedienen, maar in plaats van versnellingen bevat deze hendel de volgende functies: parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive).
N is Neutraal. E werkt ongeveer zoals D (Drive) van een normale automaat. Maar je voelt hem echt schakelen, en je kunt voor een soepeler rijgedrag het beste het gas er even een beetje afhalen als de bak schakelt.
Door de versnellingen 3, 2 (1 of L) in te schakelen, zal de automaatbak in een lagere versnelling gaan rijden (van bijv. de 5e naar de 4e trap). De motor gaat dan een hoger toerental draaien waardoor de auto gaat vertragen. Er hoeft nu niet steeds meer geremd te worden omdat er meer op de motor afgeremd wordt.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Hiervoor trek lichtjes aan de versnellingspook, maar net niet hard genoeg om hem daadwerkelijk uit de versnelling te halen. Als je het goed doet, voel je dat de weerstand afneemt en kun je zonder moeite naar de volgende versnelling schakelen.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.