Een rubric bestaat altijd uit twee elementen: Criteria waarop een prestatie beoordeeld wordt (figuur 1 – eerste kolom)Verschillende levels/niveaus waarop deze criteria zijn beschreven (figuur 1 – tweede t/m zesde kolom).
Een rubric leidt tot een objectievere beoordeling van leerlingenwerk. Een rubric biedt houvast bij het nakijken van een product of bij het observeren van het uitvoeren van de vaardigheid. Een rubric geeft de mogelijkheid een beoordeling duidelijk naar leerlingen (en ouders) te verantwoorden.
Een goede rubric kan eigenlijk door iedereen ingevuld worden, omdat de omschrijving zo helder is dat er nauwelijks twijfel kan zijn. Naast het inzichtelijk maken van wat er verwacht wordt is ook de concrete feedback die dit oplevert erg fijn.
Een rubric heeft de vorm van een tabel. In de rijen staan beoordelingscriteria, in de kolommen de niveaus/scores en in de velden staat een beschrijving van een prestatie op een bepaald niveau van een criterium.
Een holistische rubric is erop gericht om een prestatie in één score uit te drukken, door alle onderliggende criteria tegelijkertijd te beoordelen. Een analytische rubric beoordeelt een prestatie afzonderlijk aan de hand van meerdere beoordelingscriteria.
In een single point rubric is een voldoende prestatie op elk criterium het uitgangspunt. Deze vorm van een rubric is vooral geschikt voor een formatieve beoordeling. Een beoordeling die gericht is op het verbeteren van de prestaties van leerlingen.
IS HET SCHOOLADVIES GEKLEURD? Onderzoeken in Nederland hebben tot nu toe laten zien dat sociaaleconomische status een rol speelt bij schooladvisering, maar hebben geen bewijs gevonden dat leerlingen een lager advies krijgen door hun etnische achtergrond.
Holistisch beoordelen: de beoordeling vindt plaats op basis van de totale indruk. Voordeel: veel ruimte voor het waarderen van hogere cognitieve prestaties en complexe competenties. Nadeel: gevaar van het optreden van beoordelaarseffecten. Daarnaast ook minder transparantie, onduidelijkheid bij de kandidaat.
Rubrics (in het Nederlands rubrieken) is de algemene naam voor analytische beoordelingsinstrumenten die bestaan uit beschrijvingen van niveaus van beheersing of van de kwaliteit van aspecten van een taak of product. Een rubric heeft de vorm van een tabel.
Bij analytische beoordelingsmethoden gaat men ervan uit dat de kwaliteit van een werkstuk bepaald wordt door de kwaliteit van de verschillende deelaspecten van de competentie. Deze deelaspecten worden dan vooraf vastgelegd in een criterialijst of een rubric.
Vooral de vierde klas havo staat al jaren als probleemklas bekend. Daar blijven de meeste leerlingen zitten. Onderzoeken hiernaar hebben nooit keiharde oorzaken aangewezen, maar in de onderwijswereld worden wel steeds dezelfde verklaringen genoemd.
Op de Cito-toets kunnen kinderen een score halen tussen de 500 en de 550. Dit percentiel geeft aan welk type brugklas het beste geschikt is. Het advies havo komt overeen met een percentiel van tussen de 538 en 541. Dit is een puur havo advies.
Een holistische visie of holistische benadering gaat uit van het principe dat alles met elkaar is verbonden. Alles om je heen, alles in jezelf, is energie en energie verbindt. Het geheel is een systeem, en in een systeem is alles met elkaar verbonden.
Een holistische kijk houdt in dat er gekeken wordt naar het geheel van een systeem, en op vijf verschillende niveaus: fysiek niveau (lichamelijk), mentaal niveau (gedachten, patronen, denkwijzen), emotioneel niveau (gevoel), energetisch niveau (energie) en spiritueel niveau (zielsniveau, verleden).
Een goede evaluatie bevat de volgende elementen: focus, zowel in de groep als op de juiste vraag; alle informatie op tafel; gedragen besluiten, en concreet uitvoerbare en controleerbare vervolgafspraken.