Een radarverklikker is een apparaat om radars te detecteren die door de politie worden gebruikt voor snelheidscontroles. Het principe is simpel: het apparaatje zoekt constant de radiofrequenties af die door de radar worden gebruikt om de snelheid van voertuigen te meten.
Radar detectors zijn in Nederland verboden. Echter, een Stinger is een car computer, geen radar detector, en daarom is het gebruik van een Stinger ook in Nederland gewoon legaal. Dit is door de Voedsel en Waren Autoriteit ook bevestigd.
Bij een trajectcontrole hangen er camera's op meerdere meetpunten langs de weg. Deze camera's registreren ieder voertuig. De tijd die het voertuig erover doet tussen twee meetpunten, geeft aan hoe hard er is gereden.
Radardetector. Een radardetector scant naar de radiofrequenties van radarcontroles. Op deze manier kan men precies zien waar er geflitst wordt. Radardetectoren ook wel “radarverklikkers” genoemd zijn echter al sinds 2004 verboden in Nederland.
Een lasershield belemmert de meting via verstrooiing van infrarood licht. Een laserecho probeert de lasergun te storen door het terugsturen van een signaal waardoor geen meting mogelijk is.
De Laser module kan op kilometers afstand al zien als een agent met een laser pistool aan het snelheid meten is en er voor zorgen dat u via de Laser Alarmering functionaliteit direct gewaarschuwd wordt. Laser detectie is trouwens ook in Nederland volledig legaal.
Een Stinger, uw computer in de auto, functioneert net als een smart phone of computer op uw bureau: Afhankelijk van welke apps (functies) u erop zet, kan uw Stinger verschillende taken uitvoeren. In bijna alle Westerse landen is het gebruik en bezit van een Stinger volledig legaal.
Strenge straffen op radardetectoren
Je toestel wordt in beslag genomen en vernietigd. Je riskeert je rijbewijs te moeten inleveren voor 8 dagen tot 5 jaar. Je riskeert een boete van 800 tot 8.000 euro of zelfs een gevangenisstraf van 15 dagen tot 3 maanden.
Onder andere in ons land is een flitsmelder wel toegelaten, maar je navigatiesysteem moet zijn informatie ophalen uit een openbare databank zoals bijvoorbeeld bij de app Waze. Download de laatst beschikbare versie van de app. Vaak worden dan automatisch verboden functies uitgeschakeld.
Het apparaat zendt gedurende enige microseconden radiogolven uit. De radiogolven kaatsen terug tegen een rijdende auto en worden ten gevolge van het dopplereffect (zie de bijles over het dopplereffect) met verhoogde frequentie teruggekaatst. Daarbij treedt het dopplereffect twee keer op!
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
De nettoprijs van een Kia Stinger valt echt wel mee. Je komt uit op 37.340 euro voor de basisversie (GT). De BTW bedraagt 7.841 euro, maar het is juist de BPM die deze Stinger in Nederland zo duur maakt. Liefst 43.838 euro betaal je aan BPM-boete dankzij een CO2-uitstoot van 247 g/km.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal. Hoe bevestig ik de Flitsmeister ONE? Met de 3M sticker aan de achterzijde plak je de Flitsmeister ONE op een plek in de auto waar je makkelijk bij kan. Bijvoorbeeld op het dashboard, het middenconsole, de deur en zelfs je voorhoofd (als je dat zou willen).
Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
Flits-apps
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Coyote was jarenlang de beste radarverklikker voor in uw wagen. Toen als bakje aan uw voorruit, vandaag als app te downloaden. De waarschuwingen, routebegeleiding en fileberichten kosten 5,99 euro per maand. Een interessant gratis alternatief is Flitsmeister, met betalende upgrade.
Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië
In deze landen zijn alle systemen en onze app die waarschuwen voor flitsers, verboden. Daarom werkt Flitsmeister ook niet in dit land en hoef je hier ook geen instellingen voor aan te passen.
In België, Duitsland en sinds kort ook Frankrijk werkt Flitsmeister exact zoals je gewend bent. Let wel dat gebruikers mobiele flitspalen moeten opgeven.
Een stinger is een haak, vaak een dreg, bevestigd op een stukje nylon of staaldraad. Deze hulpmiddeltjes worden vooral ingezet bij het vissen met softbaits als. De functie van een stinger is zorgen dat een vis die de achterkant van het aas grijpt, ook daadwerkelijk gehaakt wordt.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Digitale flitspaal
De flitspaal verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.