Een moer is een metalen, houten of kunststoffen ring, met meestal een zeshoekige of vierkante omtrek; en een holte die van schroefdraad voorzien is. In combinatie met een bout, draadeind of een ander voorwerp waarop schroefdraad is aangebracht, is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.
Een ring, sluitring of carrosseriering (in Vlaanderen ook bekend als rondel) is een vlak voorwerp met een gat in het midden dat over een schroef of draadeind past en dat onder een schroef, bout of moer wordt geplaatst.
De moer kan worden vastgedraaid met behulp van een steeksleutel of een ringsleutel. Een bout heeft aan één uiteinde een verbreding.
In combinatie met een moer is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.
Bij het gebruik van voorgespannen bouten moet tenminste vier maal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). In de praktijk zal de bout dus minimaal enkele millimeters door de moer moeten steken wil men geen problemen hebben bij het aandraaien van de moer.
De diameter van elke schroef of bout wordt gemeten over de draad. Bij metrische schroeven en bouten zal de gemeten waarde net iets onder de M-maat liggen, b.v. een M 6 bout heeft een diameter van 5,8 mm. Dan de lengte: Er zijn twee schroeven te onderscheiden; verzonken of niet verzonken.
Een moer is een metalen, houten of kunststoffen ring, met meestal een zeshoekige of vierkante omtrek; en een holte die van schroefdraad voorzien is. In combinatie met een bout, draadeind of een ander voorwerp waarop schroefdraad is aangebracht, is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.
Dit is de aanduiding van de mechanische eigenschappen voor bouten. In dit geval is het 8.8, maar het kan ook 4.6, 4.8, 10.9 of 12.9 zijn. Het eerste getal komt overeen 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm². Bij een 8.8 bout is de treksterke dus 8 x 100 = 800 N/mm².
Hoeveel gewicht kan een M6 schroef dragen? Oogbout M6 De kleinste oogbouten dragen een gewicht van 90 kg, de grootste bouten een gewicht tot maar liefst 1800 kg!
Sterkteklasse 10.9
10.9 is een sterkere kwaliteit staal in bout verbindingen voor als er extra treksterkte vereist is, o.a. trekhaken, machine onderdelen.
De bolkop houtschroef is geschikt voor hout en blijft op het materiaal liggen. De schroefdraad loopt niet helemaal door tot aan de kop. De bolkop houtschroef heeft meestal een gleufkop.
Plaats een veerring aan de moerzijde om te voorkomen dat de bout-moer verbinding lostrilt. Je kunt ook een borgmoer gebruiken in plaats van een gewone moer om de verbinding extra te beveiligen tegen lostrillen.
De Sluitring voorkomt dat de constuctie beschadigd bij het aandraaien. De Carrosserieringen verdeelt de kracht van de bevestiging op een groter oppervlak. De Carrosseriering in dunne uitvoering is minder geschikt voor buiten, vanwege het dunne zinklaagje.
Een borgring, veerring of zekeringsring is een ring die voorkomt dat onderdelen zoals moeren losraken als gevolg van bijvoorbeeld trilling. Anders dan 'normale' ringen die in de techniek worden gebruikt, zijn borgringen niet plat en glad.
12.9 is de sterkste kwaliteit staal in bout verbindingen die in de reguliere handel leverbaar is, door zijn hoge trek en afschuifsterkte bij uitstek geschikt voor zware verbindingen en verbindingen die aan hogere temperatuur onderhevig zijn, o.a. zware dynamische belastingen, hydraulische cilinders, Turbines en ...
Volgens de door mij geposte link is de maximale afschuifkracht van een M10 bout van klasse 8.8 26248N wat gelijk staat aan 2624kg.
Verwijder de uitgeboorde bout met een ringsleutel.
Als de schroefverwijderaar de vastzittende bout niet zelf verwijdert, trek de bout dan los met een ringsleutel. Haak het uiteinde van een ringsleutel om de kop van de uitgeboorde bout en draai hem tegen de klok in om de bout los te draaien.
Hoe bevestigt u een borgmoer? Wanneer u een borgmoer wilt bevestigen, is het allereerst belangrijk om de moer in de juiste richting te plaatsen: de zijde met de nylon kraag dient als laatste over de bout gedraaid te worden. Voor een optimaal resultaat mag de nylon kraag ook niet beschadigd zijn.
Bij een zeskantbout of inbusbout met cilindrische kop bepaal je de lengte door te meten vanaf het begin van de schroefdraad tot onder de kop van de bout.