Influencermarketing is het betalen van influencers om je dienst of product te promoten aan hun volgers. Influencers delen verhalen over hun passie of expertise. Bijvoorbeeld op hun Instagramaccount, YouTubekanaal of blog. Daardoor kent hun doelgroep hen goed en vertrouwt het als ze iets aanbevelen.
Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten.
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post)
Iemand die tussen de 3.000 & 10.000 volgers heeft op Instagram kan zo'n 50 tot 100 euro per post verdienen. Als je tussen de 25.000 & 50.000 volgers hebt, kun je met één post 200 tot 300 euro verdienen.
Vraag en aanbod op elkaar aansluiten. Om in contact te komen met een influencer moet je eerst iemand zoeken die bij jouw merk of bedrijf past, maar ook moet je nagaan of zijn of haar publiek geïnteresseerd zou zijn in hetgeen wat jij aanbiedt.
Wees nooit bang om een bedrijf te benaderen, mits je iets leuks bedacht hebt en niet naar spullen aan het hengelen bent. Denk na over je toegevoegde waarde en benoem die. Stuur nooit standaard mails, bedrijven hebben dat door en het irriteert alleen maar. Doe een beetje moeite, dan krijg je er zo veel meer voor terug.
Adverteerders zetten social influencers steeds meer in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. En met succes! Influencer marketing helpt je naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers naar je website te trekken en aantal leads of sales te verhogen.
Influencermarketing is het betalen van influencers om je dienst of product te promoten aan hun volgers. Influencers delen verhalen over hun passie of expertise. Bijvoorbeeld op hun Instagramaccount, YouTubekanaal of blog. Daardoor kent hun doelgroep hen goed en vertrouwt het als ze iets aanbevelen.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
De naam 'social' influencer is gekozen omdat ze kunnen beïnvloeden én hun publiek opbouwen via sociale media. De content die wordt gedeeld is divers: van sfeerfoto's, selfies, video's en memes tot nieuwsberichten en statistieken. Ze hebben veel volgers, soms onder een breed publiek of binnen een bepaalde subgroep.
Betaalde samenwerking Instagram / Engagement rate
Op Instagram wordt er (door de bedrijven die echt willen dat hun merk goed neergezet wordt) voornamelijk gekeken naar jouw engagement. Engagement wordt berekend door het aantal interacties op een post (likes, shares, comments, saves) te delen door het aantal volgers.
Een vriendelijke begroeting en een blijk van erkenning is altijd goed om mee te beginnen. Laat aan de influencer zien dat je weet met wie je praat en dat jij je hebt verdiept in hun werk. Leg ook uit waarom je vindt dat ze passen bij jouw product/ service en sluit de email netjes af.
Voordeel: meer naamsbekendheid
Het is lastig om naamsbekendheid te genereren via de traditionele kanalen. Een ander belangrijk voordeel van influencer marketing is het vergaren van naamsbekendheid. Een influencer kan sneller, oprechter en effectiever een groot aantal volgers bereiken.
Met welk beroepen verdien je € 5000 per maand
Vaak zijn dit middenhoge-management functies bij corporates, commerciële management functies. Maar ook beroepen paramedici.
Hij of zij kan betaald worden per klik op de advertentie of per kijker van de video. Een andere manier waarop influencers geld verdienen is via campagnes en andere samenwerkingen, op deze manier verbindt een influencer zit eenmalig of voor een langere periode aan een merk of bedrijf.
Gebruik hashtags bij het plaatsen van je posts die bij de post passen. Volg accounts in dezelfde doelgroep. Repost relevante Instagram posts van grotere accounts & tag hen. Wees actief met je account op soortgelijke accounts (reageer & like)