Deze lucht kan erg warm worden, tot wel 150 graden Celsius. De temperatuursverhoging komt door de compressie (het samenpersen) van de lucht.
Nut intercooler
Het gevolg van een actieve turbo is echter dat de inlaatluchttemperatuur toeneemt, waardoor de vullingsgraad afneemt en tegelijkertijd het motorvermogen daalt. De intercooler zorgt er voor dat de luchttemperatuur van de turbo afkoelt van 130°C tot 60°C.
Na de turbo komt de intercooler
Die ziet er ongeveer hetzelfde uit als de radiateur die de koelvloeistof van de motor koelt. Vanuit de turbo gaat de lucht de intercooler in, die de lucht kouder maakt. Hierdoor kan er meer lucht de motor in en worden de prestaties nog beter.
Jensen: "Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of extreme rook uit de uitlaat. Als de druk in het turbosysteem onjuist is bevat het lucht-brandstofmengsel onvoldoende zuurstof.
Een intercooler is een inlaatluchtkoeler die vaak wordt gebruikt bij motoren met turbo en supercharger. Een intercooler koelt de door de turbo/supercharger samengeperste lucht, verlaagt de temperatuur ervan en verhoogt daardoor de dichtheid van de aan de motor toegevoerde lucht.
In geval van mechanische beschadiging van de turbo of olielekkage bij de compressor kunnen er olie en metaaldeeltjes in de intercooler terecht komen. Dat door deze verontreiniging het motorvermogen daalt, is nog te overzien.
De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.
Een intercooler kan nooit te groot zijn. Dat is misschien niet helemaal waar omdat er drukverlies op kan treden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Aangezogen lucht komt in de turbo binnen met een snelheid van circa Mach 1. De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden.Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
Rijwind zorgt voor koeling
Naast intercoolers die met koude lucht werken, zijn er ook watergekoelde intercoolers. Sommige auto's hebben ook twee intercoolers. Dit zie je vaak bij krachtige auto's met grotere turbo's. De intercooler wordt vaak dicht achter de voorbumper geplaatst, zodat er veel koude lucht instroomt.
De motor wordt hierbij gekoeld door een van het buitenwater gescheiden circuit. Het buitenwater koelt dit systeem via een warmtewisselaar. Wordt ook wel gesloten koelsysteem genoemd, maar dat is onjuist.
Automobilisten met de airconditioning aan reageren vermoedelijk letterlijk koeler op verkeerssituaties. Zij kunnen zich waarschijnlijk beter concentreren, ervaren minder stress en hebben een sneller reactievermogen. Het beste is de airco op niet lager dan 20 graden en niet hoger dan 26 graden af te stellen.
Over het algemeen is de prettigste instelling 23 graden met de middelste circulatie stand wanneer u aan het koelen bent. Door de ontvochtiging van de lucht is de gevoelstemperatuur dan 21 graden. Wanneer u aan het verwarmen bent is 19 a 20 graden een prettige temperatuur om in te werken.
Over het algemeen kan een mobiele airconditioner de temperatuur in een kamer met gemiddelde isolatie en grootte met ongeveer 4°C tot 8°C verlagen. Dit kan echter variëren afhankelijk van factoren zoals de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid en de isolatie van de kamer.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
Echter, je kan er in principe vanuit gaan dat na de inbouw van een intercooler van Wagner Tuning je een prestatieverhoging van 5-10% zal hebben.
De taak van de intercooler is om deze gecomprimeerde lucht af te koelen. De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor. De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.
Grotere intercooler monteren voor meer vermogen! Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten. Deze combinatie zal voor meer vermogen zorgen. Een deel van de turbo zit bij de inlaat en het tweede deel in het uitlaatspruitstuk.
Gemiddeld kun je rekenen op een prijs tussen de 1500 en 3500 euro voor het laten inbouwen van een turbo. Houd er rekening mee dat er ook extra kosten kunnen zijn voor het aanpassen van andere onderdelen van de auto om de turbo goed te laten werken.