923/2012, bedraagt voor militaire vliegtuigen, met uitzondering van voor opleidingsdoeleinden bestemde propellervliegtuigen, 300 meter (1.000 voet).
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Straaljagers: Vliegtuigen zoals de F-22 Raptor en MiG-25 kunnen hoogtes van 60.000 voet bereiken tijdens gevechts- of verkenningsmissies. Experimentele vliegtuigen: Sommige militaire vliegtuigen, zoals de SR-71 Blackbird, hebben hoogtes van 85.000 voet bereikt voor gespecialiseerde missies.
Over bijna het hele land scheren vrijdag voor het laatst F-16's. De luchtmacht vervangt de toestellen na 45 jaar voor nieuwere F-35's. Zeker zes F-16's vertrokken rond 13.30 uur vanaf vliegbasis Volkel voor een rondje over het land, dat zo'n twee uur duurt. Ze vliegen op een hoogte van zeker 400 meter in formatie.
Normaal gesproken vliegen commerciële vliegtuigen op hoogtes tussen de 9,14 en 12,8 km (30.000 en 42.000 voet). Er zijn een paar factoren achter zo'n vlieghoogte.
Hoe hoog vliegen commerciële vliegtuigen? Commerciële passagiersvliegtuigen vliegen op een kruishoogte van 35.000 voet of 10.670 meter of 6,3 mijl. Commerciële passagiersvliegtuigen kunnen zo hoog vliegen als 41.000 - 43.100 voet , dit wordt het serviceplafond van het vliegtuig genoemd.
Vliegtuigen vliegen vaak op zo'n 10,11, 12 of zelfs 13 kilometer hoogte.
Maximale snelheid: 1.345 mph. Kruissnelheid: 577 mph. Bereik: 1.407 mijl. Plafond: 55.000 ft .
In Nederland verdient een F-16 piloot een salaris wat varieert tussen €2.600 en €3.500 bruto per maand. Dit salaris is afhankelijk van factoren zoals ervaring en leeftijd van de piloot.
Hoe hoog kan een Lockheed F16 vliegen? Tot ongeveer 58.000 voet, dat is ongeveer 17.678 meter. De exacte hoogte hangt af van meerdere factoren, zoals gewicht en de omgevingstemperatuur.
De MiG-31 heeft het hoogste serviceplafond voor straaljagers
Deze interceptor wordt sinds de jaren 70 gebruikt door de Russische en Kazachstaanse luchtmacht.
Het gemiddelde salaris van een Vlieger Luchtmacht in Nederland ligt tussen de € 4.000 en € 5.600 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Vlieger Luchtmacht kan tot € 6.000 verdienen. Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek.
De maximale hoogte die de MiG-29 bereikte
Het plafond van de MiG-29 bedraagt 18.013 m (59.100 ft) .
Dat ligt aan het type helikopter, de fabrikant schrijft dat voor maar is van vele factoren afhankelijk. Een grote offshore helikopter kan in theorie 6 kilometer hoog vliegen. Maar doorgaans vliegen helikopters vrij laag. Gemiddeld tussen de 150 en 300 meter hoog.
De belangrijkste redenen waarom straaljagers niet in de ruimte kunnen vliegen, worden hieronder samengevat: Type voortstuwing: Straaljagers worden aangedreven door straalmotoren, die afhankelijk zijn van de aanwezigheid van lucht om stuwkracht te genereren.In de ruimte is er geen lucht, dus straalmotoren zouden niet functioneren .
Een captain bij KLM op een Boeing 737, een kleiner vliegtuig met één gangpad, verdiende in 2018 volgens onderzoek van onderzoeksbureau HKP per jaar €226.000. Bij prijsvechters was dat €133.000.
Een toestel kost in 2020 ongeveer 80 miljoen euro (afhankelijk van de dollarkoers).
De Navy Seals die de operatie 'Geronimo' hebben uitgevoerd verdienen een stuk minder dan je op het eerste gezicht zou denken. Volgens de Amerikaanse zender ABC verdient een Navy Seal een jaarsalaris van maximaal 54.000 dollar.
Het officiële hoogterecord van de FAI (Fédération Aéronautique Internationale) staat op 37.650 m (123.523 ft) en werd op 31 augustus 1977 door Alexandr Fedotov (USSR) gevlogen in een zeer aangepaste MIG-25 'Foxbat' (aangeduid als E266M) vanaf het vliegveld Podmoskovnoe in Rusland. De hoogte werd bereikt tijdens een bijna verticale klim.
Het vliegtuig, gebouwd in 1980, heeft nu 6.000 vluchturen en zou nog tien tot vijftien jaar kunnen vliegen. Maar het is niet voor eender welke simpele vliegtuigfan: de F-16 wordt enkel verkocht aan wie zijn wapenvergunning van International Traffic in Arms Regulations kan voorleggen.
Nee, een militair vliegtuig als een F-16 kan geen verticale positie behouden zonder voor een langere periode horizontaal te bewegen. Dit is waarom: Liftgeneratie: Vliegtuigen vertrouwen op vleugels om lift te genereren, de kracht die ze in de lucht houdt.
Sommige vliegen en vlinders zijn gezien op 6.000 meter (19.685 voet) . Het leven op grote hoogte is een uitdaging, dus er is een algehele vermindering in de diversiteit en overvloed van allerlei soorten organismen.
Want net als een auto moet een vliegtuig ook worden getankt. Alleen gaat er geen benzine, maar kerosine in de tank. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen.
Lange tijd dacht men dat vliegen vooral afkwamen op witte en gele oppervlaktes. Diverse experimenten wezen daarop. Onderzoekers van de universiteit van Florida kwamen vorig jaar tot heel andere conclusies. Blauw zou de lievelingskleur van de huisvlieg zijn en geel zijn minst geliefde kleur.