Zorg voor een prettige ruimte waarin de cliënt zich op zijn gemak voelt. Voorkom dat het gesprek onderbroken wordt door anderen, telefoontjes etc. Voer het helpende gesprek op basis van gelijkwaardigheid (elkaar respecteren en serieus nemen). Maak voldoende tijd vrij voor het helpende gesprek.
Voer een open, begripvol, onbevooroordeeld en nieuwsgierig gesprek. Vermijd een in discussie als de cliënt zijn of haar ervaringen, idealen en/of denkbeelden uitspreekt. Ook zorgen over mogelijke radicalisering benoemt u niet in het gesprek.
Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
Wat is een helpend gesprek? Je helpt een cliënt door het vaststellen van het probleem en daarbij een advies te geven.
Welke gespreksvaardigheden zijn er? In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Bij het communiceren met een zorgvrager is het belangrijk om het contact zo effectief mogelijk te laten verlopen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk te laten zien dat je echt naar hem of haar luistert door de tijd te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door te herhalen wat de zorgvrager heeft gezegd of door te vragen.
Een aantal aspecten speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een goede grondhouding. Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid.het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen.
Een helpende niveau 2 mag alleen niet-medische verzorgende, huishoudelijke en signalerende taken uitvoeren. Denk aan boodschappen doen, helpen met omkleden en afstoffen. Wat mag een helpende niveau 2 niet doen? Een helpende niveau 2 mag geen medische handelingen uitvoeren.
Wat leer je? Je leert mensen, die dat nodig hebben, te ondersteunen bij wonen en het huishouden. Je leert hoe je kunt helpen bij de persoonlijk zorg van mensen. Je leert ook waar je op moet letten bij sociale uitjes en andere activiteiten en hoe je ze daarbij kunt ondersteunen.
Aan het begin van het gesprek, tijdens de inleiding, stel je zogenaamde situatievragen. Deze stellen je in staat te bepalen welk advies je gaat geven. In deze fase luister je actief, stel je vragen, vat je regelmatig samen en vraag je door bij pointers.
Elk effectief gesprek heeft een zogenaamde 'kop – romp – staart' structuur: een begin, een kern en een einde. Voorafgaand aan deze drie fasen is het cruciaal om elk gesprek zorgvuldig voor te bereiden en na afloop van het gesprek kort en krachtig te evalueren.
Open vragen stellen, doorvragen en stiltes laten vallen. Beheers je dit, dan heb je al een sterke basis van gesprekstechnieken. Ondanks dat je daarbij veel ruimte bij de ander laat, zijn dat ook technieken om gesprekken aan te sturen. Een open vraag geeft je gesprekspartner de vrijheid een eigen richting te zoeken.
Motiverende gespreksvoering is een gesprekstechniek die met name in de (verslavings)zorg wordt gebruikt, met als doel om verandering aan te wakkeren. In feite: de persoon tegenover je laten inzien dat hij of zij zijn gedragingen, denkbeelden of leefwijze moet aanpassen.
Gebruik LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen
Actief luisteren betekent ook dat je de ander laat weten dát je luistert en daarmee geïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft. Door samen te vatten help je de ander om zijn gedachten te ordenen.