,,Het eerste jaar na de ramp verliep vrij chaotisch bij het RIAGG. Wij krijgen jaarlijks zo'n 1.200 aanmeldingen en nu kwamen er in een jaar 700 bij. Die mensen zijn natuurlijk niet allemaal bij ons behandeld, maar ze hebben wel een intakegesprek gehad. Als psychotherapeut sta je onder druk.
Jaren na de ramp kwamen er gezondheidsklachten van buurtbewoners. Uiteindelijk bleek dat er verarmd uranium in het vliegtuig zat, samen met grondstoffen om saringas te maken. Die informatie kwam aan het licht, onder meer door onthullingen van de krant NRC Handelsblad.
AMSTERDAM - Tien slachtoffers van de Bijlmerramp zijn naar de rechter gestapt om een schadevergoeding van 50.000 euro per persoon te eisen van vliegtuigbouwer Boeing.
'Mid spar fuse pin', zo heet het onderdeel aan boord van de El Aljumbo dat de Bijlmerramp veroorzaakte. De pin hield aan de rechtervleugel van de Jumbo de derde straalmotor van de Jumbo vast. Er zitten haarscheurtjes in, die als het toestel van Schiphol opstijgt, boven het IJmeer tot een breuk leiden.
Om 18.35 uur boorde het vliegtuig zich vrijwel verticaal vliegend met de rechtervleugel naar beneden door twee flatgebouwen in de Bijlmermeer, precies op het hoekpunt waar de galerijflat Groeneveen overging in Klein-Kruitberg.
In totaal zijn er mensen van meer dan 130 nationaliteiten woonachtig in de Bijlmer. Rond het Bijlmerplein bevindt zich het belangrijkste winkelcentrum de Amsterdamse Poort (dat overloopt in de Johan Cruijff Boulevard).
Er kwamen ook veel Surinamers naar de Bijlmer omdat er in de stad te weinig plek voor ze was, en in de Bijlmer was er vanaf het begin leegstand. Vanaf eind jaren 80 kregen we ook veel Ghanezen. De leegstand was ondertussen verder gestegen. Bijna iedereen wilde in die tijd weg, door de verloedering en de criminaliteit.
Het zwaarste vliegtuigongeluk in Nederland had plaats in 1992.... Het ernstigste ongeluk waarbij een Nederlands toestel betrokken was, had plaats op het vliegveld van Tenerife op de Canarische Eilanden. Daar botste in 1977 een Boeing 747 van de KLM op een ander toestel.
Op deze avond was landingsbaan 6 van Schiphol in gebruik. De piloot verzocht de luchtverkeersleiding echter te landen op baan 27. Waarom hij juist deze baan koos, werd nooit duidelijk. Deze keuze lag niet voor de hand; doordat de wind uit het noordoosten kwam, zou het toestel met flinke staartwind moeten landen.
Het toestel van El Al bevatte ten minste tien vaatjes, plastic drums, met ieder 18,9 liter dimethyl methylfosfonaat, zo blijkt uit de zogenoemde shipper's declaration for dangerous goods. Dit komt neer op 190 liter grondstof (240 kilo) voor Sarin. Daaruit is maximaal 270 kilo Sarin te bereiden.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
“Passagiers op de stoelen achter de vleugels van het vliegtuig, hebben een overlevingskans van 69 procent. Als je in het midden gaat zitten, verlaagt die overlevingskans naar 56 procent. En zit je vooraan? Dan heb je maar 49 procent kans om een crash te overleven.”
Precies dertig jaar geleden, om 18.35 uur op 4 oktober 1992, stortte een vrachtvliegtuig van de Israëlische maatschappij El Al neer op de twee flatgebouwen Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Bijlmermeer.
De mannen waren van de Mossad, de Israëlische geheime dienst, die overblijfselen van de militaire lading, vast uranium, afvoerden. Ze kwamen per helikopter, had de een gezien, of anders per auto met Frans kenteken, zei een andere getuige.
Iedereen heeft ze wel eens gezien, in de films of in het echt, de mannen in witte pakken die een ruimte komen 'schoonmaken'. De witte pakken heten eigenlijk overalls en zijn een vorm van beschermende kleding met als doel bescherming te bieden tegen chemicaliën en / of gevaarlijke soorten vervuiling.
This Amsterdam borough used to be synonymous with crime, drugs, unemployment and illegal immigrants. Many Dutch agreed that the Bijlmer was the first and only Dutch ghetto, the worst reputation a neighborhood can earn in Holland.
Er was sprake van vervuiling, vandalisme en onveiligheid. Er werd in de loop van de jaren veel geïnvesteerd in de Bijlmermeer, in de hoop op verbetering. Maar in de jaren negentig was het klaar. De gemeente besloot om zo'n vijftig procent van de flats te slopen.
De volwassencriminaliteitsindex is het hoogst in stadsdeel Zuidoost. Dit komt vooral door het grote aandeel verdachten in Bijlmer Centrum, Bijlmer Oost en in Holendrecht/Reigersbos/Amstel III/Bullewijk. Ook het risico op criminaliteit is het hoogst in Zuidoost.
Er is veel armoede; veel bewoners zijn werkloos en laaggeletterd. Een deel van het geld dat voor de ontwikkelbuurten in Zuidoost beschikbaar is gesteld, is daarom bestemd voor initiatieven die de sociaal-economische omstandigheden van bewoners moeten helpen verbeteren.
In 1966 werd door de burgemeester Van Hall de eerste paal in de grond geslagen. De Bijlmermeer werd ontworpen door een team onder leiding van stedenbouwkundige Siegfried Nassuth. Hij droomde van een groene wijk van de toekomst, met ruimte voor het individu, maar ook voor de gemeenschap.
Anders dan de naam doet vermoeden staat de Bijlmerbajes niet in de Bijlmer maar in Overamstel. De gevangenis werd gesloten op 1 juni 2016. Per 8 augustus 2016 werd het complex in gebruik genomen als asielzoekerscentrum (AZC) tot aan de sloop in 2018.
Volgens studies is ongeveer 16% van de vliegtuigongelukken terug te voeren op fouten tijdens het opstijgen, terwijl maar liefst 45% wordt veroorzaakt door problemen tijdens het landen. Uit deze gegevens zou men kunnen concluderen dat landen inderdaad gevaarlijker is dan opstijgen.