Zo is de brutowinstmarge dus het percentage wat je overhoudt na aftrek van de inkoopkosten. Je kunt dit percentage dus verhogen door óf je omzet te verhogen (waarbij de inkoopkosten gelijk blijven) óf door je kosten te verlagen.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Veel ondernemers zeggen dat ze streven naar 5 tot 10% marge van de omzet.
Betekenis van Marge
Van de marge kunnen de kosten voor het hoofdkantoor en de vestigingen worden betaald, en het salaris van de medewerkers. Wat dan nog overblijft van de marge is winst. De kostprijs en de andere kosten kunnen vaak niet of nauwelijks worden beïnvloed.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
Als de inkoopprijs € 100 bedraagt en je hanteert een winstmarge van 30% van de verkoopprijs, moet de verkoopprijs € 142,90 zijn. (100 x 10/7). Als je nu 30% korting geeft, speel je quitte. Dit rekent niet alleen makkelijker, maar jouw marge is ook groter en leidt tot een hogere omzet.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
* Een gezond bedrijf heeft 100.000 euro omzet per jaar per medewerker (VTE). Dat kan lager zijn (bv. 70.000) of hoger zijn (bv. 130.000).
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
Stel dat u € 5.000 aan kosten heeft in het eerste jaar dat u ondernemer bent. En dat u maandelijks € 1.900 netto wilt verdienen, dus € 22.800 netto per jaar. U heeft dan in elk geval een minimale jaaromzet nodig van € 27.800 (exclusief btw).
Je omzet bestaat uit de totale som van inkomsten die jij in een jaar gegenereerd hebt. Hier trek je alle gemaakte kosten (exclusief btw) vanaf. Het bedrag dat overblijft is je winst uit onderneming. Over deze winst uit onderneming betaal je belasting.
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
De marge is het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs. De marge kan worden uitgedrukt als een percentage en als een bedrag per artikel. Van dit deel van de omzet kunnen de kosten voor onder meer personeel, huisvesting en marketing worden betaald. Het resultaat dat dan nog overblijft is de geboekte winst.
Het Saudische staatsoliebedrijf Aramco was in 2018 met afstand het meest winstgevende bedrijf ter wereld. De nettowinst kwam afgelopen jaar uit op 111 miljard euro. Aramco werkt momenteel ook aan een beursgang waarbij het staatsoliebedrijf van Saudi-Arabië gewaardeerd moet worden op ongeveer 2.000 miljard dollar.
De staatsoliemaatschappij van Saoedi-Arabië, Saudi Aramco, is het meest winstgevende bedrijf ter wereld met 304 miljoen dollar per dag, pas op ruime afstand gevolgd door het Silicon Valleyaanse Apple, dat dagelijks 163 miljoen dollar winst maakt.