Podcasts zijn en blijven razend populair. Waar er in juni 2019 nog maar 28% van de Nederlanders naar een podcast luisterde, is dat in november 2023 46% en dat percentage blijft al bijna twee jaar nagenoeg gelijk. De populariteit van podcasts is dus gestabiliseerd en de verwachting is dat dit zo blijft.
Na een lichte daling in november 2022 (46%) is het aantal podcastluisteraars met 49% weer terug op het niveau van mei 2022, wat zo'n 6,9 miljoen Nederlanders zijn. Het luistergedrag laat zien dat 72% van de Nederlanders hun smartphone gebruikt om naar podcasts te luisteren.
Podcasts zijn digitale audio-opnames waarin je luistert waarin je luistert naar een gesprek tussen experts. De experts delen hierin hun kennis en ervaring, zodat de luisteraar ervan leert. Een podcast is dus de manier om nieuwe ideeën en perspectieven te ontdekken.
Podcast is een persoonlijk medium waarin de makers niet in een keurslijf zitten. Ze zijn meer zichzelf en komen authentieker over. Ze gedragen zich vaak als vrienden van de luisteraar. Hierdoor komt het losser over dan bij de radio, waar vaak een strak format geldt.
Je podcast zorgt er niet alleen voor dat je de kennis van jouw luisteraars vergroot, maar het zorgt er ook voor dat jij veel meer te weten komt over thema's. Je verdiept je erin, interviewt anderen en deelt je kennis. Dat alles zorgt ervoor dat ook jouw kennis wordt vergroot.
Napleiten is in november 2023 uitgeroepen tot de Beste Podcast van Nederland.
Napleiten heeft de Dutch Podcast Award voor beste podcast van Nederland 2023 gewonnen. De podcast Moordzaken ging er met de publieksprijs vandoor.
Veel podcasts zijn gratis te beluisteren. Voor sommige makers is het 'podcasten' puur liefdewerk oud papier, maar anderen weten er geld mee te verdienen. Zij halen hun inkomsten uit bijvoorbeeld donaties, sponsoring of reclame. Ook de huisartspodcasts zijn helemaal gratis te beluisteren!
Misdaad / true crime blijft by far het populairste genre voor de Nederlandse podcast: maar liefst 6 podcasts in de top 10 vallen in dit genre. En vrijwel 50% van de top 50 is gerelateerd aan misdaad (23 podcasts).
Podcasts zijn in Nederland het populairst onder hoogopgeleiden: 61 procent van hen luistert naar podcasts. Ook mensen tot 35 jaar (65 procent) en studenten (63 procent) luisteren relatief vaak. Nederlandse luisteraars zijn ook naar meer verschillende podcasts gaan luisteren: gemiddeld 5,5 podcasts.
Spotify (47%) voert de lijst aan qua platformen waar men naar podcasts kan luisteren, gevolgd door Youtube (42%) en Google Podcasts (13%). 33% heeft zich geabonneerd op een podcastreeks, dat aandeel ligt iets hoger dan vorig jaar (25%). Opvallend is verder dat podcast tegenwoordig ook vaak te zien zijn.
Het aantal gedownloade podcasts per week was begin dit jaar nog zo'n 4,7 miljoen, maar is de afgelopen tijd ruim 5 miljoen per week. De Nederlandse podcastgebruiker downloadt gemiddeld 3,5 podcasts per week en luistert gemiddeld een half uur per podcast.
Een hostread levert gemiddeld 1000 euro extra op. Een populaire podcast kan al gauw rekenen op 50.000 luisteraars. Kortom, dat is toch mooi 3250 euro per aflevering. Het verschilt per podcast hoeveel procent daarvan naar de maker gaat en hoeveel naar de eventuele producent.
Apps als Spotify, Apple Podcast, Google Podcast of Pocket Casts doen suggesties voor podcasts die je waarschijnlijk (ook) leuk vindt. Je kunt hier vaak ook door categorieën bladeren. De Volkskrant bespreekt bijvoorbeeld iedere week de podcasts die de redactie heeft beluisterd.
Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod was deze vorm van uitzenden snel populair onder radioamateurs. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast.
Jongeren vormen de grootste groep podcastluisteraars, maar juist onder jongeren is er een flinke daling: 67 procent van de 18- tot 24-jarigen luistert naar podcasts, terwijl in 2022 nog 73 procent dat deed.
De 11 podcasttips voor in 2023 nog even op een rijtje: Schaamteloos Randstedelijk, De Mediameiden, Eefke (in rook opgegaan), Reality Check, Geuze en Gorgels, Vrouwmibo, #METZNALLEN De Podcast, De Stijn, Tobi en Jeppe Show, BROERS, Tussen Dertig en Doodgaan, en Snackspeditie.
Hoewel je altijd ergens moet beginnen, werkt 'zomaar' een podcast starten niet. Je wilt natuurlijk wel dat de podcast aansluit op je positionering en in lijn is met je merkverhaal.
Iedereen kan een podcast maken door minimaal de volgende stappen uit te voeren: Een concept bedenken (onderwerp, naam, format en duur van elke aflevering). Beeldmateriaal ontwerpen en een beschrijving maken om je podcast in de markt te zetten. Audiobestanden opnemen en bewerken (bijvoorbeeld mp3's).
Met dit in het achterhoofd is het dan ook niet gek om te horen dat de podcast oorspronkelijk is bedacht door een radio dj. Sterker nog: een Nederlandse radio dj. Adam Curry (bekend van Curry & van Inkel) bedacht het concept. Vervolgens huurde hij developer Dave Winner in om het te bouwen.