Gemiddeld rijden we 13.000 kilometer per jaar. De meeste mensen wassen hun auto 8,4 keer per jaar. Dat is eens per 6 weken. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlanders zijn auto zelf wast, andere laten het door iemand doen, maar ook zegt 10% van de Nederlanders dat ze hun auto vrijwel nooit wassen.
Dan is een wekelijkse wasbeurt aanbevolen. Niet alleen om de auto schoon te houden, maar ook om schade aan de autolak te voorkomen. Het wekelijks autowassen wordt tevens aanbevolen door branchevereniging BOVAG. Tussen de wasbeurten door is het wel belangrijk dat je hardnekkig vuil zo snel mogelijk verwijdert.
Zeker pekel en vogelpoep zijn hardnekkig en de zure stoffen die erin zitten kunnen leiden tot lakschade. Dit vuil moet je zo snel mogelijk verwijderen, maar verder is het verstandig om je auto één à twee keer per maand een wasbeurt te geven. Let op, in de wintermaanden gaat je auto wassen anders.
In een 'self-service carwash' produceert een wasbeurt 70 tot 80 liter afvalwater. Een 'roll-over'-installatie verbruikt 100 tot 250 liter per auto en een 'wasstraat' 200 tot 650 liter. Het is dus overduidelijk: u moet ervoor zorgen dan u het waterverbruik binnen de perken houdt.
Soorten sociaal-recreatieve mobiliteit
De bezettingsgraad van de auto is hierbij relatief hoog: gemiddeld 1,81 passagiers per reizigerskilometer. Vooral huishoudens met kinderen, welgestelden en hogeropgeleiden overbruggen veel autokilometers om hun sociale contacten te onderhouden.
Reizigerskilometers naar leeftijd
Gemiddeld werden de meeste kilometers in 2019 afgelegd door de 25- tot 35-jarigen en 35- tot 50-jarigen, zo rond de 45 kilometer per dag.
We zien dan dat een auto gemiddeld 8402,8 uur stilstaat per jaar. Als we dit aantal delen door het totaal aantal uren in een jaar (weer die 8760) en dat vermenigvuldigen met honderd, komen we tot de conclusie dat een auto 95,92 procent van de tijd geparkeerd staat.
Met een gemiddelde van zo'n 500 kilometers tussen de wasbeurten heb je absoluut reden om de auto weer te wassen, als je de auto sprankelend wil houden zul je wat vaker moeten wassen (zo wassen wij de auto ongeveer elke 200 kilometer).
Een liter leidingwater kost dus iets minder dan een halve eurocent. Of zo'n halve euro per dag als we ons aan dat dagelijkse gemiddelde van 100 liter leidingwater houden. Het is daarmee 200 tot 400 keer goedkoper dan water in flessen. Dat klinkt allemaal heel erg weinig, toch kan de factuur snel oplopen.
De nieuwste BOVAG-uitgave 'Wassen in Cijfers' laat zien dat Nederland vorig jaar 1.634 autowasbedrijven telde, waarvan 270 met een kettingwasstraat. 1.168 hebben een roll-over en bij 717 bedrijven staan wasboxen, waar de auto met borstels, shampoos en een hogedrukspuit zelf kan worden gewassen.
De conclusie is duidelijk: was je auto niet met de borstel van de wasbox, dan kun je beter de wasstraat gebruiken. De borstel wordt namelijk meestal op de grond gezet, en zo wrijf je straatvuil in de lak. De beste methode is echter met de hand, maar dan wel op deze manier en niet zoals de prutsers in de video.
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Adac, de Duitse evenknie van de ANWB, zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt, aldus de Adac.
De harde borstels in de wasstraat kunnen kleine krasjes in het lak maken. Ga liever naar een wasstraat met lappen in plaats van zogenoemde swirls. Het wordt afgeraden om met een nieuwe auto of een auto die recentelijk is gelakt door de wasstraat te gaan, omdat lak een half jaar nodig heeft om volledig hard te worden.
Regelmatig je auto wassen is vooral van belang voor de levensduur van de auto. Een beetje viezigheid is geen probleem, maar vuil op je auto kan na verloop van tijd schade veroorzaken. Je auto wassen is ook goed voor je eigen veiligheid. Een schone auto is goed zichtbaar voor het overige verkeer.
Voor de een is het wassen van de auto een noodzakelijk kwaad, de ander beschouwt het als pure ontspanning. Feit is dat jouw auto er baat bij heeft wanneer je hem geregeld schoonmaakt. Veel rijhulpsystemen functioneren door middel van camera's en sensoren, die alleen werken wanneer je ze goed schoon houdt.
Standaard complete poetsbehandeling: € 150, – dit houdt in: Complete reiniging (binnen en buiten zijde) Buitenzijde en motor ruimte met hogedruk reinigen. Lakwerk buitenzijde polijsten.
De spoelbeurt
Gemiddeld kost een spoelbeurt in ons land 6,74 liter water. Dat is dus 33,7 liter per dag. Per jaar is dat ruim 12.300 liter per persoon.
Elektrische boiler
Een douchebeurt van 5 minuten voor consumenten met een spaardouchekop komt neer op 40 cent. Wie dagelijks zo'n douche neemt, betaalt gemiddeld 2,8 euro per week. In het geval van een gewone regendouche loopt het bedrag op 1,2 euro voor een douche van 5 minuten. Omgerekend is dat 8,4 euro per week.
Kosten van douchen en baden
Een douchebeurt kost gemiddeld 65 liter warm water, bij 9 minuten douchen. Daarvoor betaal je € 0,72 bij een gasboiler en € 0,84 bij een elektrische boiler. Een bad verbruikt 120 liter warm water per keer. Daarvoor betaal je € 1,49 bij een gasboiler en € 1,96 bij een elektrische boiler.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
En dan nog een aandachtspunt: we krijgen regelmatig van klanten de vraag hoe vaak je een auto moet waxen. Ons advies is om dit niet te vaak te doen. Als richtlijn kunt u een periode van zo'n 4-6 maanden tussen de waxbeurten aanhouden. Hou er echter wel rekening mee dat elke auto anders is.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Gevolgen van langdurig parkeren voor de accu
Langdurige stilstand kan schadelijk zijn voor een paar onderdelen, waaronder de accu. Die kan zonder gebruik langzaamaan leeg raken. De aansluiting van een druppellader voorkomt dat. De druppellader zorgt dat de accu opgeladen en in goede conditie blijft.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.