Oefen elke dag 10 minuten Geef hier altijd voorrang aan, ook als andere dingen om je aandacht vragen. Als je het oefenen laat schieten omdat het even slecht uitkomt, geef je de boodschap mee dat het lezen eigenlijk niet zo belangrijk is.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Om te genieten van de voordelen van lezen op de lange termijn, suggereert onderzoek dat dertig minuten dagelijks lezen een dramatische impact heeft op de fysieke symptomen van stress. Het maakt niet uit wat voor soort boek je leest, inclusief audioboeken, zolang je je maar kunt concentreren op het lezen zonder onderbrekingen.
Plan op de kleuterschool om minimaal 20 minuten per dag hardop voor te lezen aan uw kind.Rek de tijd op tot 30 minuten in groep 1 en zodra uw kind zelf begint te lezen, gebruikt u een deel van de tijd om naar hem te luisteren. U kunt ook deelnemen aan gedeeld lezen, waarbij u om de beurt uit een boek leest.
Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen. Uiteindelijk leren ze sneller lezen en gaan ze steeds meer begrijpen van wat ze lezen.
Correct lezen van 50-70 woorden per minuut voor een goed tekstbegrip betekent dat het zinvol is om aandacht te besteden aan het leestempo. Vanaf de tweede helft van groep 3 verschuift het accent van het decoderen van klankzuivere woorden naar het accuraat en snel lezen van woorden met steeds complexere woordstructuren.
Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!
De inspectie geeft aan dat de tijd voor taal en lezen ongeveer 8 uur per week zal moeten bedragen. Voor scholen met veel leerlingen met een taalachterstand (scholen in de schoolgroepen 4 tot en met 7) is meer nodig, namelijk 9-10 uur per week.
Twee uur per dag lezen heeft geleid tot een opmerkelijke persoonlijke transformatie . Deze leesgewoonte wordt gezien als een investering in persoonlijke groei, die enorme kennis en inzichten ontsluit. Lezen verbreedt iemands horizon en verdiept iemands begrip van verschillende onderwerpen.
Regelmatig lezen betekent niet alleen frisse updates voor je hersenen; het betekent ook regelmatig hersenonderhoud. Onderzoek heeft aangetoond dat lezen je geheugen verbetert en de kans op cognitieve ziekten zoals Alzheimer aanzienlijk verkleint . Het helpt ook om je cognitieve achteruitgang met de leeftijd te vertragen.
Lezen versterkt de hersenen, stimuleert het vroege leerproces en creëert verbindingen in de hersenen die de taal-, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen .
Van de zevenjarigen – beginnende lezers – leest 68% vrijwel dagelijks een boek in de vrije tijd. Aan het eind van de basisschool, op twaalfjarige leeftijd, is dat met de helft gedaald (naar 35%). Het aantal kinderen dat nooit voor het plezier een boek leest, wordt in deze periode juist vijf keer zo groot.
Streef naar 20 minuten per dag - Wat betreft hoeveel een 6-jarige zou moeten lezen, wordt aanbevolen dat ze ten minste 20 minuten per dag lezen. Dit klinkt misschien niet als veel, maar het kan een aanzienlijk verschil maken in hun leesontwikkeling.
De DMT staat voor Drie-Minuten-Toets. Dat is een test van 3 minuten waarin een leerling zo snel en foutloos mogelijk losse woordjes hardop leest. Deze toetsen vinden plaats vanaf de tweede helft van groep 3, wanneer je kind leert lezen.
Eind groep 3 kunnen de meeste kinderen boekjes lezen op AVI-niveau E3. Het kan zijn dat je kind sneller of langzamer leert lezen dan gemiddeld. Dan leest je kind in eind groep 3 bijvoorbeeld al boeken van AVI M4.
Betrek uw kind bij een omgeving met veel gedrukte tekst
stelt kinderen in staat om verbanden tussen klanken en lettersymbolen te zien en toe te passen . Wanneer u onderweg bent, wijst u letters aan op posters, billboards en borden. Na verloop van tijd kunt u het uitspreken van de letters modelleren om woorden te maken. Concentreer u op de eerste letter in woorden.
Lezen groep 3: wat je kind eerst moeten kunnen
Ze kennen ongeveer 12 letters, kunnen hakken (boom = b-o-o-m), plakken (b-o-o-m = boom), rijmen, woordbeelden vergelijken (poes-loes) en herkennen een aantal woorden.
Het technisch leren lezen start in groep 3. De meeste kinderen zijn dan een jaar of zes. Ze leren letters, lettergrepen en woorden volgens de leesmethode van school. De meeste basisscholen gebruiken Veilig leren lezen van Zwijsen.
Hoewel het leven van een ouder vaak hectisch is, moet je proberen om minstens één keer per dag op een vast tijdstip met je kind te lezen. Maar raak niet ontmoedigd als je een dag overslaat of je niet altijd aan je schema houdt. Lees gewoon zo vaak mogelijk voor aan je kind.
Als grove richtlijn wordt verwacht dat kinderen het hoogste niveau (lime) bereiken op zeven of achtjarige leeftijd. Kinderen die boven lime-niveau lezen, lezen redelijk vloeiend en hoewel sommige boeken nog steeds boven dit niveau worden beoordeeld, lezen kinderen zo'n breed scala aan materiaal dat de banding niet zo belangrijk meer is.