Zoals aangeven wordt de DMT afgenomen in groep 3 tot en met groep 8. Dat gebeurt twee keer per jaar: halverwege (januari/februari) en - behalve in groep 8 - aan het einde (mei/juni) van het schooljaar. Hoe verder je kind komt op de basisschool, hoe meer en hoe moeilijker woorden het zal kunnen lezen.
De DMT staat voor Drie-Minuten-Toets. Dat is een test van 3 minuten waarin een leerling zo snel en foutloos mogelijk losse woordjes hardop leest. Deze toetsen vinden plaats vanaf de tweede helft van het schooljaar in groep 3, wanneer het kind voor het eerst leert lezen.
De Drie-Minuten-Toets (DMT) is een Cito-toets en laat zien hoe goed je kind is in technisch lezen. Bij technisch lezen moet hij letters koppelen aan klanken, zodat hij woorden kan herkennen. De toets maakt onderdeel uit van het leerlingvolgsysteem. De leerkracht houdt met de DMT de voortgang van je kind in de gaten.
Wel blijkt er een richtinggevend aantal te zijn, gebaseerd op verschillende onderzoeken: basisschoolleerlingen moeten ongeveer tussen de 50 en 70 woorden per minuut correct kunnen lezen om een tekst goed te kunnen begrijpen.
Gemiddeld genomen leren alle kinderen in groep 3 lezen. Vanaf halverwege groep 3 wordt dan ook de drie-minuten-toets (DMT) afgenomen. Dit is een belangrijk middel om te zien hoe snel en foutloos een kind kan lezen. Elk kind krijgt hier tijdens zijn schooltijd dus meerdere keren mee te maken.
De prijs voor een gram DMT ligt vaak tussen de 50 tot 100 euro.
Focus niet te veel op die DMT-score maar laat je kind zo veel mogelijk lezen - boeken, strips, ondertiteling. Het maakt niet uit wát je kind thuis leest, als je kind maar leest. Hoe meer leeskilometers, hoe beter. En vooral: zorg dat je kind je kind plezier krijgt in lezen (of in elk geval geen (grotere) hekel).
De ruwe scores op de toetsen (de ruwe score is het totaal aantal goed gelezen woorden op de combinatie van gebruikte leeskaarten) zijn daartoe te transformeren in scores op één vaardigheidsschaal.
Race-lezen gaat als volgt
In een minuut worden zoveel mogelijk woorden gelezen. Na de eerste keer wordt er een streep gezet onder het laatste woord dat gelezen is. De tweede keer probeert de leerling in die ene minuut nog meer woorden te lezen. Er wordt weer helemaal bovenaan, bij het begin, begonnen.
Afname #DMT is niet verplicht voor scholen! De #onderwijsinspectie verplicht scholen om een leerlingvolgsysteem te hebben en om in groep 8 een eindtoets af te nemen. De inspectie beoordeelt de opbrengsten (o.a. toetsresultaten) van scholen, maar welke toetsen daarvoor gebruikt worden is aan de scholen zelf.
Bij een AVI-toets wordt het technisch lezen van een hele tekst getoetst, terwijl de DMT alleen het pure technische lezen meet. De DMT bestaat alleen uit losse woorden. De leerling heeft dan dus geen context om de betekenis van woorden af te leiden. Bij AVI heeft hij die wel.
Alle leerlingen van groep 8 maken de eindtoets. Dit geldt voor leerlingen in het regulier onderwijs, speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Deze eindtoets meet de kennis die leerlingen hebben van taal en rekenen.
- Gebruik geen DMT als je gevoelig bent voor psychoses of andere psychische problemen. - De dosering ligt tussen de 25-50 mg. - De doseringen zijn anders als je het snuift. - Weeg de dosering nauwkeurig af op een weegschaal.
De afname van de AVI-toetsen gebeurt met leeskaarten. Leerlingen lezen tijdens de toets de teksten op de kaarten hardop voor. De leerkracht noteert de tijd die de leerling nodig heeft om de tekst te lezen en hoeveel fouten de leerling maakt.
Wat betekent een A score voor een Cito-toets? Een A score op een Cito-toets betekent dat het kind tot de 25% hoogst scorende leerlingen behoort. De indeling loopt van A t/m E, waarbij een E score inhoudt dat een kind tot de 10% laagst scorende leerlingen behoort.
De kernvakken in groep 4 zijn: lezen, schrijven, spellen en rekenen.
Technisch lezen is het koppelen van letters aan klanken. In de eerste plaats gaat het om het leren en herkennen van letters. Dan komt het lezen van woorden en tenslotte van zinnen. Kinderen leren eerst woorden van een lettergreep, daarna van meerdere lettergrepen.
Waarom race lezen? Het leestempo verhogen; dat willen we meestal graag. Een aantal leerlingen kunnen wel goed lezen, maar moeten dit automatiseren om het tempo te kunnen verhogen. Veel oefenen met lezen is de enige oplossing.
Hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden om toch de maximale score te halen, verschilt per jaar. Hiervoor worden de scores van alle leerlingen met elkaar vergeleken en op basis van daarvan wordt de schaalverdeling gemaakt. Meestal kan een kind maximaal rond de twaalf antwoorden fout beantwoorden om toch 550 te scoren.
De meeteenheid op de vaardigheidsschaal noemen we de vaardigheidsscore. Om bijvoorbeeld de rekenvaardigheid van een leerling te meten, neem je een toets RekenenWiskunde af. Vervolgens kijk je de toets na en bepaal je de toetsscore. Daarna zet je deze toetsscore om in een getal op de vaardigheidsschaal RekenenWiskunde.
Dat zijn scores binnen een bepaalde bandbreedte: een Cito-score van 545 tot 550 betekent bijvoorbeeld een vwo-advies.
De toetsen in groep 7 zijn sowieso pittig, omdat er maar liefst negen Cito-toetsen voor rekenen worden afgenomen (drie op de toets M7, drie op de toets E7 en drie op de Entreetoets).
In groep 3 krijgen de kinderen rond januari een CITO-toets op het gebied van rekenen, technisch lezen, spelling, woordenschat, DMT & AVI. De DMT-toets is de drie-minuten-toets. Hierbij moeten kinderen zoveel mogelijk woorden proberen te lezen in 3 minuten. DMT en AVI toetsen het technisch lezen.
Die kan je in de smartshop halen. De straatwaarde van een gram DMT is trouwens 50 (heel goedkoop) tot 150eu (afzetterij). 70-90eu is een mooie prijs. Het is doorgaans geel en het ruikt naar mottenballen.