De kosten om een restaurant te beginnen liggen gemiddeld tussen de 50.000 € en 100.000 €. Hiervan is de aanschaf van de apparatuur, keukengerei en meubilair voor in de keuken de grootste kostenpost. Andere kosten zijn locatie (kopen of huren en borg), inrichting, technologie, voorraad en personeel.
In 2019 bedroeg het gemiddelde bedrijfsresultaat in de horeca 14,7 procent. Dit betekent dat op elke euro omzet gemiddeld bijna 15 cent winst wordt gemaakt. De kosten zijn gemiddeld 85,3 procent van de omzet. Gemiddeld bedragen de inkoopkosten in de horeca 31 procent van de omzet.
Voor financieel levensvatbare restaurants schommelt de brutowinst rond de 70%, wat betekent dat elke € 100 die een gast in je zaak besteedt jou € 70 brutowinst oplevert.
Vriendelijkheid. Ontvang gasten altijd met een glimlach én een open houding. Hoe druk je het ook hebt, de gast mag hier niks van merken! Vriendelijk overkomen doe je door te letten op je houding en lichaamstaal.
De Millennials, jongeren tussen de 18 en 36 jaar, gaan het vaakst uiteten. 29 procent van deze Generatie Y mét digitale mindset eet minstens 1 keer per week buiten de deur en 1/3 laat minstens 1 keer per maand eten thuisbezorgen (FoodService Instituut Nederland).
Om een restaurant te mogen runnen heb je bepaalde vergunningen nodig. Omdat de vereiste vergunningen kunnen variëren per provincie en zelfs per stad, is het slim eerst te onderzoeken welke regels gelden voor jouw locatie. In de meeste gemeenten moet je voor je restaurant beschikken over een exploitatievergunning.
De klant moet nog altijd de controle hebben over zijn/haar dienst/product die zijn van jou afneemt, al gaat het om retouren, het wijzigen van (abonnement)details, voorwaarden, etc. Opties Soms heeft je klant keuzes nodig, bijvoorbeeld in product, abonnement en betalingsopties.
Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren. Dat vinden klanten het allerbelangrijkst. Het zijn aspecten die niets te maken hebben met vakkennis, producten, techniek of prijsstelling.
De manier van serveren en afruimen
Ook het afruimen gebeurt aan de rechterzijde van de gast. Als een gast klaar is met eten, zal hij of zij het bestek meestal op het bord laten liggen. Zo niet – niet iedereen is immers op de hoogte van de algemene etiquette – leg dan zelf het bestek op het bord.
Iemand welkom laten voelen zit 'm vaak in de kleine dingen, zoals oogcontact, een knikje of een glimlach. Zorg er altijd voor dat de receptionist(e), gastheer of gastvrouw continu de ontvangstruimte scant en proactief op bezoekers afstapt die vragend of zoekend om zich heen kijken.
Eetpiraten laten zich bedienen in een restaurant of eetgelegenheid, zonder intentie te betalen. Daarmee worden restauranthouders gedupeerd. Wanneer iemand een gewoonte maakt van het niet betalen van de restaurantrekening, kan de politie tegen een eetpiraat in actie komen en deze persoon aanhouden en verhoren.
Een blouse gecombineerd met een rok of broek en een blazer zorgen voor een nette en zakelijke uitstraling. Kies voor klassieke kleuren zoals zwart, wit, grijs of navy en vermijd opvallende prints en felle kleuren. Accessoires, zoals een elegante ketting en oorbellen, maken de outfit af.
Wil de consument überhaupt wel deze prijs betalen? Hoe bepaal je dan de winstopslag? In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent.
De gemiddelde winstmarge van restaurants varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals de locatie en grootte van het restaurant en het type restaurant. Volgens de Amerikaanse National Restaurant Association varieert de gemiddelde winstmarge tussen 3 en 5%.
Foodretail doet gemiddeld 8.500 euro, restaurants zitten op 4.000 euro per vierkante meter per jaar. Met de toenemende verzakelijking van de branche, drijft de horeca steeds meer op harde data.