Toch is een 125 cc in normale situaties niet traag te noemen. De topsnelheid ligt meestal tussen 110 en 120 km/h, voldoende voor een stuk autosnelweg. De rest van het wegennet is vaak beperkt tot 30, 50 en 70 km/h, terwijl je op grote stukken ring vaak niet sneller dan 90 km/h mag.
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
En de YZ125 is een duidelijk statement dat Yamaha meedoet om te winnen! Aangedreven door de snelste 125cc-tweetaktmotor ooit en voorzien van een hightech chassis met de beste vering in zijn klasse en een slank ergonomisch kuipwerk, is deze motor gemaakt om u naar de VictorYZone te brengen!
Sinds 1998 mochten houders van een autorijbewijs B motorrijden met een 125cc op voorwaarde dat ze hun rijbewijs B minstens 2 jaar op zak hebben. Daar kwam op 1 mei 2013 nog een beperking bij. Zo moet je nu bijkomend 4 uur rijopleiding volgen als je je autorijbewijs na 2011 behaalde.
Veelgestelde vragen over motor rijden met autorijbewijs B
Heb je rijbewijs B (het autorijbewijs) gehaald, dan mag je ook rijden op een scooter tot 50 cc. Daarna moet je minimaal 4 uur praktijkles nemen. Je mag op 'normale' motors (125 cc of hoger) niet rijden met rijbewijs B in 2023.
De meeste 125cc 4takt motoren zijn bijna niet op te voeren zonder zeer ingrijpend te werk te gaan (cilinder uitboren, kop flowen). Alleen voor de zeer populaire modellen zijn grotere cilinderkitjes te koop. Wat je wel kunt doen is een snellere uitlaat en kijken of je iets met de luchtinlaat (airbox) kunt doen.
Voor veel snelweggebruik is een motor van 1000 cc of meer aan te raden. Is er sprake van gemengd gebruik (stad, snelweg, buitenweg), dan is een middenklasser (300 tot 750 cc) een optie. Ze zijn wendbaar in het stadsverkeer en kunnen goed mee op de snelweg als er geen file is.
Motorrijden zonder helm
Of je nu rijdt op een scooter, een Vespa, een motor met 1000cc of eentje met 125cc, een motorhelm MOET je áltijd dragen. Voor het rijden zonder helm krijg je dus gegarandeerd een boete.
In Nederland moet je voor het besturen van een 125 cc motor gewoon je A rijbewijs hebben, maar er zijn landen in Europa waar je deze “lichte” motor mag besturen met je B rijbewijs. Zo is het in ons buurlanden België en Duitsland al mogelijk na het volgen van een aantal praktijk lessen.
Toch is een 125 cc in normale situaties niet traag te noemen. De topsnelheid ligt meestal tussen 110 en 120 km/h, voldoende voor een stuk autosnelweg. De rest van het wegennet is vaak beperkt tot 30, 50 en 70 km/h, terwijl je op grote stukken ring vaak niet sneller dan 90 km/h mag.
Maar op het rechte stuk van het El Vendrell-kartcircuit (ergens tussen Barcelona en Tarragona) met een beetje rugwind haalden we toch mooi een topsnelheid van 141 km/u - een cijfer dat we daarna moesten bijstellen tot een nog steeds knappe 132 km/u. Niet verkeerd voor een 125 cc.
Naast praktijkexamens (AVB en AVD) kun je bij ons ook voor je theorie examen slagen. Je hebt geen rijbewijs nodig om met een bromfiets of scooter (maximaal 50 cc) te rijden die maximaal 25 km per uur gaat.
Een 125cc scooter verbruikt tussen 1,5 en 3 l/100 km. Met een tankinhoud tussen 6 en 9 liter, kunt u tussen 250 en 300 km afleggen met één tank.
De Hurrican 150cc pitbike is, zoals de naam al voorspeld, een enorm krachtige machine voor het echte werk! De 150cc motor met 17PK is uitermate krachtig en zorgt voor een topsnelheid van boven de 110km/u.
125 cc Motoren en buitenland.
Ook rijden Nederlanders met een B-rijbewijs in landen als Spanje, België en Griekenland op 125 cc motoren. In die landen geeft men aan dat dat is toegestaan.
Beschermende motorkleding
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk.
Heb je je autorijbewijs gehaald voor 1 januari 1989, dan mag je gewoon met alle motoren rijden. Voor alle latere rijbewijzen B tot 1 mei 2011 mag je met alle tweewielers uit categorie A1 rijden: motoren met minder dan 11 kW en 125 cc en een gewicht/vermogen van maximum 0,1 kW/kg.
Snelle motorboten zijn alle boten die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur. Dat geldt ook voor waterscooters, jetski's en rubberbootjes, zodra de combinatie boot en motor sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Voor bromfietsen is de cilinderinhoud beperkt tot 50 cc, de maximum constructiesnelheid dient bij de bromfiets in enge zin fysiek begrensd te zijn op 45 kilometer per uur (voor snorfietsen 25 km/h).
Vanaf het moment dat de motorfiets met een computer is uitgerust is er ook chiptuning beschikbaar. Via de computer wordt de inspuiting en ontsteking electronisch gestuurd. Dit in tegenstelling tot vroeger waar de carburateur en de ontsteking handmatig moest worden afgesteld.
Een goede tuner kijkt dus niet enkel naar het piekvermogen, maar naar de gehele vermogensafgifte. De prijs van chiptuning verschilt erg per auto. Doorgaans ben je tussen de 300 en 500 euro kwijt. In veel gevallen is het tunen van de software de goedkoopste vermogenswinst die je kan behalen bij jouw auto.
Het is een koud kunstje die al jaren wordt gebruikt om scooters sneller te maken en nu wordt ingezet om elektrische fietsen sneller te maken: opvoeren. Het is verboden!Wettelijk is het niet toegestaan om met een opgevoerde fiets op de openbare weg te rijden.