Vragen als afsluiter van een presentatie zijn altijd goed, omdat je dan mensen laat nadenken. Hou het vooral bij het thema en onderwerp van je presentatie en zet het publiek aan het denken. Dit kun je doen door door te vragen (“waarom en hoe zou je dit doen?”).
Door aan het einde van je presentatie alles kort samen te vatten, zet je je publiek aan het denken. Een korte samenvatting aan het einde zorgt er namelijk voor dat je publiek de link legt met de belangrijkste besproken punten van je presentatie.
Een goed slot van een presentatie bevat eigenlijk drie onderdelen: de samenvatting van de belangrijkste onderdelen, het herhalen van de kernboodschap en de uitsmijter. Onder de uitsmijter verstaan we een knallend einde dat niet snel vergeten wordt.
De Staart, we beginnen met een samenvatting over je gehele presentatie. Het is de bedoeling dat je niet in herhaling gaat vallen, aangezien ze je presentatie al hebben aangehoord. Oftewel zorg ervoor dat hij kort en bondig is en met andere woorden.
Een uitsmijter is een pakkende conclusie of slotzin van een tekst of reclame-uiting. Het doel van de uitsmijter is om de tekst samen te vatten en de lezer aan te zetten tot een bepaalde gedachte of handeling. Bij wervende teksten onderscheiden we drie verschillende fases: blikvanger, argumentatie en uitsmijter.
Probeer het slot van jouw speech dusdanig 'sterk' te maken opdat niemand van de toehoorders jouw boodschap vergeet. Het gaat dus feitelijk om een geweldige uitsmijter. Men noemt dat ook wel een prikkelende punchline. Dus een mooi slot in één zin waarin feitelijk de hele boodschap van je speech wordt samengevat.
Dit doe je door een slot te schrijven met een korte samenvatting van je verhaal, een sterke conclusie en een goede uitsmijter. In de korte samenvatting noem je nog één keer kort wat jouw argumenten ook alweer waren. Dit kan je doen door de labels die je ze hebt gegeven opnieuw te noemen.
Zorg ervoor dat je tijdens je presentatie rustig adem blijft halen en geconcentreerd blijft. Probeer je niet te laten afleiden door een publiek dat rare dingen doet. Dat het publiek soms rare dingen doet, heeft namelijk niet altijd wat met jou te maken. Oefen met rustig in- en uitademen tijdens het spreken.
Wat is een goede openingszin voor een presentatie?
Volgens veel deskundigen de allerbeste start van een presentatie of een betoog: begin met het vertellen van een verhaal. Liefst een persoonlijk verhaal, waarin je aangeeft wat jouw persoonlijke ervaring met het onderwerp is.
Een ijsbreker zorgt ervoor dat de spanning verminderd wordt, het maakt je presentatie comfortabeler en je begint zekerder aan je presentatie. Je kan ijsbrekers op verschillende manieren introduceren. Bijvoorbeeld door middel van een live word cloud of door je publiek een open vraag te stellen via Sendsteps.
Wat is een goede aandachtstrekker voor een presentatie?
De eerste en laatste woorden uit iedere presentatie zijn zonder twijfel de belangrijkste die je uitspreekt. De wijze waarop je je verhaal begint, bepaalt voor een groot gedeelte of en hoe het publiek naar je zal luisteren. Extra belangrijk dus om het goed te doen!