Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld. In de praktijkgids VIM staat duidelijk omschreven wat u ziekenhuisbreed moet regelen voordat u kunt beginnen met VIM-en.
Waarom melden we incidenten? Het melden van incidenten en calamiteiten is bedoeld om te leren van de situatie en de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Om te leren van incidenten, met zo min mogelijk administratieve last, is het belangrijk dat de zorgverleners weten welke incidenten ze moeten melden.
Een procedure voor het systematisch en intern melden, registreren, analyseren, herstellen en opvolgen van (bijna-)incidenten helpt om structurele weeffouten in de organisatie van de zorgverlening op te sporen en grotere fouten in de toekomst te voorkomen.
Bij een bijna-incident gebeurt er iets tijdens de zorg wat niet zo bedoeld was. Maar we merkten dit op tijd en hebben het veranderd. De patiënt heeft er daardoor geen last van gehad. Een incident is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis.
De Commissie Melding Incidenten Cliënten wil met dat doel de zorgverleners van De Zorgprofessional dienen. De Raad van Bestuur van De Zorgprofessional dringt er bij alle leden op aan om daadwerkelijk melding te maken van de incidenten die ze tegenkomen.
Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
De betekenis en het proces van MIC-meldingen
Het afhandelen van incidentmeldingen kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Binnen de zorgsector staat dit bekend als 'Melding Incidenten Cliënten (MIC)'. Bij veel zorgorganisaties worden de meldingen van incidenten nog gemaakt op papier.
MIP staat voor Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. Het doel van deze interne meldingenregistratie is om de patiëntenzorg en de manier waarop er wordt omgegaan met patiënten bij (bijna) incidenten binnen de zorginstelling te verbeteren.
MIC melding
Als je een medicatiefout opmerkt, moet hiervan een melding gemaakt worden. In veel organisaties heet dit een MIC melding (melding incident cliënt). De meeste organisaties hebben afspraken over hoe die melding gedaan wordt en hoe je eventueel de collega erbij betrekt die de fout maakte.
De taak van de VIM- commissie is het in ontvangst nemen van meldingen door medewerkers van (bijna) incidenten, de meldingen te analyseren, zo nodig door nader onderzoek (zonder te oordelen, de schuldvraag komt niet aan de orde) en, indien nodig, adviezen te formuleren die er toe moeten leiden dat herhaling van de ( ...
We spreken van een calamiteit als een cliënt ernstige schade heeft opgelopen. Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup.
Een MIM melding is een melding incident medewerkers. Het betreft melding van incidenten die zich hebben voorgedaan in of op het terrein van de instelling en die tot een schadelijk gevolg voor medewerkers of mensen die in de instelling werkzaam zijn, hebben geleid of hadden kunnen leiden.
Medicatiegerelateerde incidenten zijn de meest voorkomende incidenten in de zorg. Dit omvat het toedienen van de verkeerde dosis, het toedienen van medicatie aan de verkeerde patiënt of het niet toedienen/uitdelen van een dosis.
Via MIC kun je incidenten rondom de cliënt anoniem vastleggen. Het gaat namelijk niet om veroordeling, maar oplossingsgericht: hoe is deze situatie tot stand gekomen en hoe kunnen we er met het team voor zorgen dat het niet weer gebeurt. En misschien zijn er wel meerdere collega's die hetzelfde is overkomen.
complicatie: - een onbedoelde of ongewenste uitkomst van zorg, - tijdens of volgend op het (niet) handelen van een hulpverlener, - die voor de gezondheid van de patiënt zodanig nadelig is dat aanpassing van het medisch (be) handelen noodzakelijk is dan wel dat er sprake is van (onherstelba- re) schade.
Het invaliditeitspensioen veteranen komt pas tot uitkering indien dat hoger is dan het AOW en het ouderdomspensioen defensie. De bijzondere invaliditeitsverhoging (smartengeld) blijft wel – onveranderd – bestaan na 65 jaar.
Een dergelijk systeem houdt in dat artsen en andere hulpverleners incidenten en (bijna-)fouten melden en be- spreken. Daarbij geniet de melder een zekere mate van bescherming: het uitgangspunt is dat er tegen hem of haar geen individuele maatregelen worden getroffen.
Het Regionaal Meldpunt Zorg is er voor inwoners, zorgverleners en medewerkers van wijkteams of lokale teams die (vermoedens van) fraude, financiële fouten, kwaliteitsproblemen of een ongewenste werkwijze van zorgorganisaties willen melden.
Als de cliënt de medicijnen weigert of niet kan slikken, dan moet de verzor- gende of verpleegkundige dit noteren op de toedienlijsten in het zorgleefplan. Bovendien moeten zij dit rapporteren aan de leidinggevende en de arts.
TriasWeb. TriasWeb is een integraal kwaliteitsmanagementsysteem dat alle aspecten van kwaliteit en veiligheid bij elkaar brengt. TriasWeb biedt een compleet en gebruiksvriendelijk digitaal platform aan duizenden zorgmedewerkers, wat hen ondersteunt bij het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid op hun afdeling.
Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.