Met deze elektrisch inklapbare trekhaak hoeft u niet onder de auto te reiken om de trekhaak los te nemen of te demonteren. Met een druk op een knop in de bagageruimte klapt u de trekhaak uit. De trekhaak is met één handbeweging in een van de vergrendelingsstanden te zetten.
Speciale trekhaak voor elektrische auto's
Het verschil met een normale trekhaak is dat er door de kogel een stalen pin is bevestigd waardoor een aanhanger niet aangekoppeld kan worden, maar een fietsendrager wel. Deze speciale trekhaak voor elektrische auto's heet ook wel 'fietsendrager trekhaak' of 'RMC'.
Soorten trekhaken voor auto's
Zo kennen we de Standaard trekhaak, Afneembare trekhaak, Wegdraaibare trekhaak, de Heavy Duty trekhaak, trekhaak met flenskogel en de specifieke trekhaak voor Hybride auto's. Er bestaat voor vrijwel iedere autotype een trekhaak. In sommige gevallen is de bevestiging niet mogelijk.
Hieronder hebben wij de vanaf prijs per type trekhaak op een rij gezet: Vaste trekhaak vanaf €276. Afneembare trekhaak vanaf €344. Trekhaak voor elektrische auto vanaf €368.
Deze wegdraaibare oplossing heeft twee grote voordelen. Ten opzichte van de afneembare hoeft u deze trekhaak niet te demonteren en speciaal op te bergen in een andere ruimte. Daarnaast is deze trekhaak bij bijna alle type auto's volledig onzichtbaar indien achter de bumper geborgen.
De RMC trekhaak wordt in de volksmond ook wel de fietsendrager-trekhaak genoemd. Dat komt doordat deze trekhaak geschikt is voor voertuigen die niet mogen trekken, maar wel mogen dragen. De RMC trekhaak wordt voornamelijk gebruikt voor kleinere, hybride en elektrische voertuigen.
Fietsendrager Trekhaakmontage
Al deze geselecteerde fietsendragers hier zijn geschikt voor iedere trekhaak vast of afneembaar (uitzondering zijn trekhaken van electrische auto,s die een palletje op de bol van de trekhaak hebben). Van belang is bij de juiste keuze dat je weet wat de kogeldruk van je auto is.
Een afneembare trekhaak is een trekhaak die je na gebruik kunt afnemen. Hierdoor blijft het design van de auto intact en blijft de trekhaak netjes en veilig opgeborgen als u hem niet nodig hebt. De kosten van een afneembare trekhaak liggen gemiddeld tussen de €450,- en €700,- inclusief montage en een kabelset.
De grootste problemen voor het trekken van een zware aanhanger of caravan zijn oververhitting van de elektromotor en de verminderde actieradius. Dit laatste is vrij logisch en blijft nog steeds een struikelblok: met een (grote) aanhanger loopt de accu veel sneller leeg.
Het tarief voor deze technische keuring trekhaak bedraagt 38 euro, deze keuring is jaarlijks.
Met een trekhaakdop bescherm je de trekhaak van je auto tegen roestvorming wanneer je deze niet gebruikt. Ook krijg je geen smeervlekken op je broek als je langs je trekhaak loopt.
Bij vrijwel alle elektrische auto's en bij veel hybrides is het niet mogelijk om een trekhaak te installeren. Dat heeft te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Met de aanhangwagen naar het containerpark of een uitstap met de caravan zijn dus niet mogelijk.
Gaat u de trekhaak niet regelmatig gebruiken? Dan raden wij aan een afneembare trekhaak te kopen. Het grote voordeel van een afneembare trekhaak is dat deze niet zichtbaar is als u deze niet gebruikt, u kunt deze eenvoudig afnemen en het design van uw trekhaak blijft intact.
Inmiddels is dat gebeurd, maar nu past de fietsdrager (het afneembare deel) niet op de trekhaak omdat de kogel niet rond is, maar voorzien van een strip.
Omdat het chassis en het ontwerp van verschillende types en merken van elkaar verschilt, kan er niet één trekhaak worden gemaakt die op elke auto past. Naast het kopen van een trekhaak is ook de bekabeling erg prijzig. Niet alleen de aanschaf maar ook de montage maakt de bekabeling erg duur.
Houd er rekening mee dat de trekhaak niet de kentekenplaat mag bedekken. Als dat wel het geval is, zal de kentekenplaat verplaatst moeten worden. Bij een wegdraaibare of afneembare trekhaak heb je dat probleem niet en daarnaast laten ze de lijn van de auto intact.
Waarom is dat? Dit heeft met een aantal factoren te maken. Hybrides zijn al zwaar en met het extra gewicht van een flinke caravan wordt er veel gevraagd van onderdelen als de remmen. Die kun je als fabrikant wel upgraden, maar dan wordt een auto ook weer duurder.
Sommige hybrides mogen meer aan de trekhaak, tot soms wel 2.000 kg aan toe. En dan kun je met een hele grote caravan op pad. De sterkste plug-in hybrides gaan met gemak over de 2.000 kg aan trekgewicht heen. De duurdere, luxere modellen gaan richting de 3.000 kg of daar zelfs overheen.
Wanneer u een trekhaak een ontsiering van de auto vindt of meer als noodzaak ziet, is een afneembare trekhaak een goede optie. Een vaste trekhaak zit altijd aan uw auto en kan in de weg zitten bij het inladen van uw bagage.
Niet elke auto is geschikt voor een afneembare trekhaak. Je autodealer weet precies wat mogelijk is. En wat natuurlijk altijd geldt: weet goed wat de kogeldruk en het trekgewicht van je auto is voordat je een trekhaak laat monteren.
Het voordeel van afneembare en wegdraaibare trekhaken is vooral de onzichtbaarheid van beide systemen. Een afneembare trekhaak is af te koppelen en in een opbergzak in uw kofferbak te leggen op alle momenten dat u geen haak nodig heeft.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
50 of 75 kg
Hij attendeert er op, dat de "meeste personenwagens toegerust zijn met een vaste of afneembare trekhaak die maximaal belast mogen worden met 50 kg. Soms een trekhaak die belast mag worden met 75 kg".
Volgens de wet mag je namelijk niet harder rijden dan 90 km/u op snelwegen en 80 km/u op autowegen als je een fietsendrager hebt. Dit geldt ook als er geen fietsen op de drager staan.