Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
Met jouw motivatiebrief wil je de lezer overtuigen om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Je mag dus de beste kant van jezelf laten zien in de brief, maar zorg er wel voor dat alles klopt wat je zegt. Lieg dus niet over kwaliteiten of werkervaring die je niet hebt.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Een goede moderne sollicitatiebrief is niet stijf en formeel: de brieven van vandaag gaan steeds meer naar het niveau van spreektaal toe. Schrijf dus een makkelijk te begrijpen verhaal met een logische structuur. Waarom zou je in je brief een totaal andere toon aanslaan dan dat je 'in het echt' zou doen?
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Zeg bijvoorbeeld: “Uw vraag “Waarom wil je hier werken?”; daar wil ik graag een en ander over zeggen. Graag noem ik u een aantal factoren (of redenen) die de functie en uw organisatie interessant maken voor mij. En wat mij drijft om mij voor de functie en uw organisatie in te zetten”.
Over het algemeen moet je brief niet korter zijn dan een halve pagina en niet langer dan 1 A4tje. Onderzoek laat zien dat 70% van de recruiters een brief van minder dan 1 A4 prefereren en 25% zegt zelfs: hoe korter hoe beter.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Een vragenlijst over motivatie kan worden gebruikt om te begrijpen welke situaties uw motivatie kunnen verbeteren of schaden, en kan helpen om tevreden te blijven over uw functie.
Wat je aanspreekt in de functie
Bestudeer de vacature grondig en formuleer voor jezelf een aantal punten die jou erg interessant lijken en hoe deze bij jouw ambities passen. Denk bijvoorbeeld aan het werken in een internationale context, de diversiteit aan taken, of de aangeboden verantwoordelijkheid.
Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
Een overtuigende en op maat geschreven motivatiebrief laat zien dat u de tijd heeft genomen om onderzoek te doen naar het bedrijf en om de behoeftes en functie-eisen van de werkgever te doorgronden. Het is uw kans om te laten zien hoe enthousiast u bent over de functie en welke waarde u kunt toevoegen.