Elke keer dat de koppeling in de volgende versnelling glijdt, brandt meer van het gezicht van de koppeling. Dit stoken ruikt een beetje meer naar het verbranden van papier dan het verbranden van rubber.
U vraagt of een koppeling alleen stinkt als hij slipt. Het antwoord is: ja, een koppeling stinkt uitsluitend als hij oververhit wordt. Oververhitting komt uitsluitend voor tijdens slip.
Als de koppeling slipt is er geen volledige verbinding meer tussen motor en bak en kan er minder kracht op de wielen gezet worden. Bovendien verslijt op dat moment het restant van de koppelingsplaat extra snel en zal dus direct vervangen moeten worden. Een slippende koppeling stinkt vaak, geeft een brandlucht.
In theorie is het mogelijk om binnen 10 minuten een koppeling te vernielen. Onderzoek zal de toedracht moeten vertellen. Als de koppeling nog goed was is de voering nog dik maar verbrand.
Oververhitting koppelingsplaat
Het gevolg van het laten slippen van de koppeling, is dat de koppelingsplaat heel erg heet wordt. Zo heet zelfs, dat hij begint te roken. Geen paniek, de boel staat niet in de brand. Hulp van een sleepauto of garage is in dit geval niet nodig, je moet hem gewoon even af laten koelen.
Veel dank voor de (constructieve) reacties. Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Een brandluchtje kan heel wat oorzaken hebben. Ruikt je auto naar verbrande olie, dan is het oliepeil misschien te laag of lekt je auto olie. Maar het kan ook zijn dat de motor oververhit is. Andere mogelijke oorzaken van brandlucht zijn onder meer remmen of remblokjes die niet meer naar behoren werken.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Wanneer de geur van brandend rubber het resultaat is van een olielek, is de geur het sterkst wanneer je na een rit uit uw auto stapt. Maar je merkt het ook als je in je auto zit. Als de motorolie lekt, valt deze op de hete uitlaat. Samen met de geur kan dit ook rook en andere dampen veroorzaken.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Een versleten koppeling voert zijn functie niet goed meer uit waardoor de versnellingsbak en de motor te dicht bij elkaar kunnen komen en langs elkaar gaan 'slippen'.
Zowel handgeschakelde transmissies als automaten kunnen vertraagde responsprobleem hebben. Het toerental van de motor zal stijgen, maar de auto zal niet zo snel bewegen als de motor klinkt. Dit wordt meestal veroorzaakt door een koppeling die moet worden vervangen, maar kan soms ook wijzen op een ernstiger probleem.
Andere oorzaken van een versleten koppeling kunnen zijn: Te laag oliepeil / lekkende versnellingsbak. Verkeerde manier van schakelen door eigenaar van de auto. Te vaak te hoge toeren maken.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.
U heeft last van de geur van koelvloeistof in de auto nadat de waterpomp is vervangen. Een koelwaterlekkage onder de motorkap en de geur daarvan, zal niet zo gauw het interieur bereiken. In ieder geval niet wanneer de lekkage ook niet door een overduidelijk koelwaterverlies wordt bevestigd.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Is het schadelijk voor de auto,om hem regelmatig met de koppeling ingetrapt uit te laten rijden? Wanneer je het gaspedaal los laat,dan remt hij op de motor. Wanneer je dan je koppeling intrapt,kan je verder doorrijden,zonder weer gas te geven.