Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Filter vervangen!
Het verbruik zal omlaag gaan en de prestaties zullen terug lopen. Een dig is zeker. Met een nieuw roetfilter komt de auto weer door de keuring als het gaat om de uitstoot van deeltjes.
Tijdens de APK vraagt de keurmeester de voertuiggegevens op bij het RDW. Bij dieselvoertuigen met de status: roetfilterverplicht dient de uitstoot gemeten te worden met de deeltjesteller. De maximale toegestane hoeveelheid deeltjes is 1.000.000.
Dieselwagens met euro 5 en 6 normen worden steeds vaker afgekeurd tijdens keuringen vanwege aangescherpte roetmetingen. Dit heeft geleid tot verhoogde onderhoudskosten voor autobezitters.
Als een roetfilter ontbreekt, defect is of niet meer aan de eisen voldoet, is dat een reden om het voertuig af te keuren. De roetfilter moet je in dat geval laten plaatsen of vervangen vóórdat de APK-datum vervalt. Anders mag het voertuig niet meer de weg op.
Toch detecteerde die oude test in 2021 nog bijna 22.000 euro 4 voertuigen met een te hoge uitstoot. Dat is te verklaren, want wettelijk mogen euro 4 diesels een pak meer fijnstof of roet uitstoten dan de euro 5 en 6 auto's. Toch zou ook de nieuwe apparatuur kunnen ingezet worden om de euro 4 voertuigen door te lichten.
Voor het verwijderen van het roetfilter en deze softwarematig uitschakelen hebben we het voertuig 1 volle dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld ligt dit tussen de 600 en 700 euro. Dit is altijd nog zo'n 60% goedkoper dan het filter zelf te vervangen.
Via de RDW Kentekencheck kunt u op het tabblad 'Motor en milieu' informatie vinden over brandstof, de uitstoot van fijnstof en uitstoot van CO2. Nieuw is dat op het tabblad zichtbaar is of een voertuig bij productie een roetfilter had en of die verwijderd is.
Het is vanaf heden mogelijkheden om een verwijderd roetfilter door te geven via de RDW. Op de RDW website kunt u de registratie van het voertuig online doorgeven. Of het noodzakelijk is voor uw auto kan online worden bekeken op de RDW website.
Als u uw roetfilter regelmatig laat reinigen, bespaart u geld en beschermt u tegelijkertijd het milieu. Bovendien wordt het brandstofverbruik verminderd door de reiniging van de DPF en wordt de motor beschermd.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Per 1 januari 2023 maakt de deeltjesteller onderdeel uit van de APK voor dieselmotoren. Het meten van de uitstoot van Euro 5 en 6 dieselvoertuigen met roetfilter moet worden gemeten met een door NMi goedgekeurde deeltjesteller. De deeltjesteller van VLT is een van de eerste met een NMi-goedkeuring.
Wie vanaf 1 januari 2020 in het bezit is van een dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betaalt vanaf dit jaar een extra toeslag van 15% op de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd.
Als je voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt je een groene kaart. Voertuigen die zich in de zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een waarschuwing.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
regeneratie duurt gemiddeld 15–20 minuten.
Het reinigingsproces neemt gemiddeld twee uur in beslag en levert daarmee een aanzienlijke tijdsbesparing op ten opzichte van het vervangen van een roetfilter, wat vaak enkele dagen duurt. Bovendien is het ook sneller dan het demonteren van het filter en het laten reinigen door een externe partij.
JLM Diesel Roetfilter reiniger is één van de beste roetfilterreinigers op de markt. De JLM DPF reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame additief. Alle moderne auto's met een dieselmotor hebben een roetfilter.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee.
Ben je in de markt voor een nieuwe diesel dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de euro 6d diesel (let daarbij op die d, dat is echt anders dan 6c of 6b!). De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst.
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2025 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.