In de bergen geldt een extra verkeersregel: stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer. Dit geldt voor de smallere wegen waar je elkaar de ruimte moet geven. De reden van de voorrangsregel is dat stijgend verkeer wat lastiger op gang komt dan dalend verkeer.
Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Bergaf rijden
Ga niet in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu op de rem trappen. Tip: gebruik dezelfde versnelling als wanneer je omhoogrijdt, dan remt de auto de motor. Dit voorkomt schade aan de remmen.
Hellingen op doorgaande (auto)snelwegen zijn zelden steiler dan 7% en hellingen op doorgaande wegen, zelfs in het echte hooggebergte, zijn zelden veel meer dan 12%. Maar ook al ga je niet naar 'de bergen', dan nog kan je onverwacht korte en steile hellingen tegenkomen.
Een 100% helling is een 45° helling (probeer het eens met de zojuist beschreven methode!). WAARSCHUWING: De hellingsgraad van voertuigen wordt gemeten in procenten en verschilt van de helling in graden, een 100% helling is bijvoorbeeld een 45 graden helling.
Om hellingen te beklimmen, moet je auto toeren maken en dit doe je in een lage versnelling. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het klimmen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en geef gas.
Rijden in de bergen vereist ervaring en techniek. Niet dat het per se heel moeilijk is, maar het is sowieso heel anders dan rijden op de vlakke wegen hier in Nederland. Vergeet bijvoorbeeld het zuinige rijden in een hoge versnelling, maar laat je auto lekker toeren maken tijdens de klim.
De bergen of een een heuvelachtig gebied is voor een personenauto geen onneembare hindernis. Dat kan elke auto wel aan wanneer het niet per se een caravan hoeft me te sjouwen. En incidenteel op de onverharde weg hoeft voor een personenauto ook geen probleem te zijn.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel.
Als de auto stil staat zet je de auto op de handrem door het knopje ingedrukt te houden, handrem omhoog trekken totdat je voldoende spanning voelt. Laat dan eerst het knopje los voordat je de handrem los laat. Controleer door je voetrem rustig los te laten of de auto blijft staan.
Rijd in een lage versnelling
Toch is de vuistregel dat je de berg in een lage versnelling gaat beklimmen (dus in een hoog toerental). Als je het gaspedaal intrapt, moet de auto gemakkelijk kunnen versnellen. Als dit niet het geval is, dan moet je terugschakelen.
Wat is de ideale snelheid in een bocht? Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid.
Stap twee hellingproef (zonder handrem)
Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt. Dit is het punt waarop de koppelingsplaten elkaar raken en de auto wilt gaan rijden.
Begin je aan een passage die een lange tijd daalt? Dan is het beter om op voorhand te remmen en te schakelen naar een lagere versnelling. Dit is een veilige manier om je snelheid onder controle te houden.
De berg op
Het ideale toerental zit ergens tussen de 3000 a 4000 toeren (vaak is dat versnelling twee of drie, maar elke situatie is anders!). Tip: As je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Schakel dus op tijd terug naar een lagere versnelling als je merkt dat je auto wel wat extra push kan gebruiken.
Schakelen doe je wanneer je in een makkelijkere versnelling een heuvel op wilt rijden of wanneer je tegen de wind in rijdt. Een zwaardere versnelling gebruik je in een afdaling of als je de wind in de rug hebt. Schakel bij twijfel altijd voordat het terrein verandert, zeker als je een heuvel op gaat.
Rij je in een te hoge versnellingen (= laag toerental) de berg op dan raakt je motor oververhit. Kies dus een lagere versnelling (= hoog toerental) om oververhitting te voorkomen. Je zit in de juiste versnelling zolang je nog kunt versnellen. Schakel terug als je auto bij vol gas niet meer versnelt of zelfs vertraagt.
Bij het terugschakelen is het ook geen probleem
Ook hier geldt: doe je het te lomp (en zonder tussengas) dan slijten de synchromesh-ringen harder. De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast.
Door de motor te laten werken, komt deze op temperatuur. Rijd je vervolgens in een te lage versnelling op een te hoge snelheid, betekent dit dat je de auto extra laat werken. Dit resulteert in extra onderhoudskosten die makkelijk te voorkomen zijn. Het optimale toerental is gelinkt aan de snelheid die gereden wordt.
Steiler dan honderd procent
Een helling die over een afstand van honderd meter stijgt, heeft een hellingspercentage van honderd procent. Die helling is dus niet kaarsrecht, maar maakt een hoek van 45 graden. Een hellingshoek van méér dan honderd procent is daardoor ook mogelijk.
Bij het langzaam omhoog laten komen van de koppeling, merk je dat er een punt is waarbij de auto begint te rollen (het aangrijpingspunt). Laat de koppeling vanaf dat punt steeds verder opkomen en geef steeds wat meer gas. Laat je de koppeling te snel opkomen? Dan kan de motor afslaan.
Stappen om sneller te leren schakelen
Maar doe wel net alsof de motor aan staat en je rijdt. Trap het koppelingspedaal in en zet de versnellingspook in de 1e versnelling. Om het zo realistisch mogelijk te maken; laat het koppelingspedaal in 3 seconden helemaal omhoog komen.