Uit de meting van de Markteffect Podcast Monitor 2024 blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (51%) regelmatig naar podcasts luistert. Dit komt neer op meer dan 7 miljoen mensen. Hiermee is de populariteit van de podcast wederom gestegen.
28% van de Nederlanders heeft in de afgelopen maand naar minimaal één podcast geluisterd. Dat blijkt uit het de Mediamonitor 2021. En dat percentage stijgt. In 2018 werd het voor het eerst gemeten en toen was het nog 18%, in 2019 21%, in 2020 26% en in 2021 dus 28%.
In de VS luisterden naar schatting 135 miljoen consumenten de afgelopen maand naar een podcast (vanaf 2024) . Dat is een stijging ten opzichte van de 120 miljoen maandelijkse podcastluisteraars in de VS in 2023.
Er is een kans van 50 procent dat je podcast gaat podfade. Met meer dan een half miljoen podcasts die jaarlijks worden geproduceerd, overleeft slechts 20 procent , de vraag waarom podcasts mislukken verdient antwoorden.
1. De Joe Rogan-ervaring Joe Rogan heeft de harten van luisteraars over de hele wereld veroverd met zijn marathonafleveringen, waarin hij interessante persoonlijkheden uit de wereld van wetenschap, politiek, kunst en entertainment presenteert.
Wat is de nummer één podcast of meest beluisterde podcast ter wereld? Joe Rogan's The Joe Rogan Experience is de nummer één podcast ter wereld met 3 miljard luisteraars en miljoenen abonnees van verschillende podcastplatforms.
Het geld verdienen met een podcast is eigenlijk heel goed vergelijkbaar met het verdienmodel achter sommige bloggers of vloggers. Zij die voor de kost content schrijven of video's maken. Vaak krijgen zij een bepaalde vergoeding per aantal bezoekers of kijkers. En zo werkt het ook veelal in de podcastwereld.
Gemiddeld is het percentage mensen dat de afgelopen maand naar een podcast luisterde, tussen 2008 en 2024 met 2,44% per jaar gegroeid . Zoals ik al eerder zei: "Ik hou van deze geleidelijke groeicurve.
Spotify blijft het populairste platform om podcasts te beluisteren, gevolgd door YouTube. Men luistert voornamelijk podcasts voor entertainment/ontspanning of om zich in een bepaald onderwerp te verdiepen. Podcasts over nieuws, actualiteiten & achtergronden worden het meest beluisterd.
Volgens recente rapporten uit de industrie bereikte India in 2024 105 miljoen podcastluisteraars, wat een sterk groeitraject weerspiegelt. Met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 34,5% van 2020 tot 2024, wordt verwacht dat het podcastpubliek in 2025 de 200 miljoen luisteraars zal overschrijden.
Zo luistert ongeveer de helft van de Nederlanders naar podcasts (51%), is de gemiddelde podcastluisteraar relatief jong (71% tussen de 18 en 35 jaar) en zijn hoger opgeleiden oververtegenwoordigd (62%) onder de Nederlandse luisteraars. Het nieuws zit 'm vooral in het onderscheid tussen luisteraars.
Gemiddeld duurt het 2 jaar en 100 afleveringen voordat podcasters resultaten zien. Helaas stopt 95,08% voordat dit punt is bereikt.
1) Beoordelingen en waarderingen
Om de populariteit te schatten, vergelijkt u eenvoudigweg het aantal beoordelingen en recensies tussen verschillende podcasts . De beoordelings- en recensieaantallen correleren met de algehele populariteit van de show.
Volgens het Total Audience Report van Nielsen voor het derde kwartaal van 2023 is radio nog steeds het populairste medium in Amerika. Het bereikt 84% van de bevolking van 18 jaar en ouder .
82,5% van de volwassenen in de VS luistert minstens één keer per week naar de radio. Amerikaanse radio-omroepen verdienen naar schatting jaarlijks $ 20,73 miljard. 41% van de mensen in de VS luistert één keer per maand naar podcasts en 28% luistert wekelijks naar podcasts . 22% van de mensen luistert naar podcasts terwijl ze onderweg zijn.
Ondertussen begonnen simpelere, op persoonlijkheid gerichte shows van de grond te komen, waarbij veel grote podcasters nationale tournees lanceerden met live-opnames met publiek. Hoewel 2023 een zwaar jaar was voor podcasts als geheel, behielden populaire podcasts hun publiek in 2024, en in sommige gevallen groeiden ze zelfs.
Hoeveel mensen luisteren naar podcasts? In 2023 waren er meer dan 450 miljoen podcasts, en dit aantal groeit alleen maar . Volgens de Infinite Dial zal in 2024 67% van de Amerikanen in hun leven naar een podcast hebben geluisterd. Dit is een geschatte 192 miljoen Amerikanen en een stijging ten opzichte van 64% in 2023.
Korte audio : De toekomst van podcasts
De populariteit van korte content of Shortcasts op platforms als TikTok en Instagram Reels heeft ook de weg vrijgemaakt voor kortere podcasts. Makers kunnen echter geen audio uploaden naar sociale media, daarom maken ze een video van hun audio met AI.
Podcasting kan zeker dienen als een goede manier om geld te verdienen . Sommige van de meest bekende podcasters verdienen miljoenen dollars per jaar. Dit is echter niet voor iedereen het geval. Het kost veel hard werk en niet iedereen is in staat om van podcasting hun belangrijkste inkomen te maken.
Het tarief van een persoonlijke podcast editor liggen tussen de € 40 en € 80 euro per uur op locatie. Het opbouwen van de studio hangt af van de apparatuur die meegenomen wordt maar liggen tussen de €150 en €300 euro. Het kan in prijs flink stijgen als er ook video apparatuur moet worden meegenomen en opgezet.
Een podcast maken is niet moeilijk of tijdrovend. Je hoeft er niet heel technisch voor te zijn en je hoeft ook niet te investeren in dure apparatuur. Wat wel helpt is je goed inlezen en wat zaken op een rijtje zetten voordat je daadwerkelijk begint met het opnemen van de podcast.
Uit de meting van de Markteffect Podcast Monitor 2024 blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (51%) regelmatig naar podcasts luistert. Dit komt neer op meer dan 7 miljoen mensen. Hiermee is de populariteit van de podcast wederom gestegen.