Eén werkdag. Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten. Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.
Bel naar je nieuwe operator en geef het gsm- of vaste nummer in kwestie, de formule waarop je wilt overstappen en de naam van je huidige operator door. Zo kun je je huidige telefoonnummer behouden en je abonnement bij je oude operator laten stopzetten door je nieuwe operator.
Gemiddeld duurt de administratieve afhandeling 10 werkdagen, vanaf de aanvraag tot het moment dat het nummer is overgezet. Omdat nummerbehoud eigenlijk altijd gekoppeld is aan een overstap van bijvoorbeeld een internetcontract is er meestal sprake van een maand, vanwege de 'opzegtermijn'.
U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt dus niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder.
Je krijgt een sms van Telenet, normaal de volgende werkdag. Steek je Telenet-simkaart in je toestel en je belt met je vertrouwde gsm-nummer via Telenet. Bij een bedrijfsabonnement is je nummer binnen 2 werkdagen naar Telenet overgedragen.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
Je kunt gewoon een nieuwe prepaid simkaart bestellen en nummerbehoud aanvragen of voor een vervangende simkaart bij je huidige provider kiezen. In beide gevallen heb je wel je simkaartnummer en PUK-code nodig. Alleen wanneer je simkaart is verlopen is je nummer behouden sowieso niet mogelijk.
Wanneer je overstapt naar een andere provider en je je nummer meeneemt, noemen we dit overstappen met nummerbehoud. Je kunt ook bij dezelfde provider blijven onder dezelfde gegevens en met hetzelfde 06-nummer, dit noemen we een verlenging. Bij een verlenging behoud je automatisch je telefoonnummer.
Providers zijn wettelijk verplicht om overstappers nog 6 maanden toegang te geven tot hun oude e-mailadres. Daarna wordt dit e-mailadres niet meer beschikbaar. Zorg ervoor dat je deze 6 maanden gebruikt om je nieuwe mailadres bij alle instanties, organisaties en je andere contacten door te geven.
Hoe lang moet je bij een provider blijven? Dat is afhankelijk van de looptijd van je abonnement. Als je een contract met onbepaalde duur hebt, kun je jouw provider verlaten wanneer je wilt. Houd er wel rekening mee dat je wel eventuele toestellen nog verder dient af te betalen.
Bij de meeste providers is er sprake van een oplevertijd van enkele weken. Gemiddeld duurt het 2 tot 3 weken voordat de verbinding en eventuele aanvullende diensten zijn opgeleverd.
Het overzetten van een nummer is gratis tussen alle Belgische operatoren: Orange, Base, enz. Als je online of via telefoon bestelt, dan kun je gewoon tijdens je bestelling aangeven dat je je huidige nummer wilt blijven gebruiken. Als je in een verkooppunt bestelt, dan moet je een overdrachtsaanvraag invullen.
Elke telecomklant met minstens internet of digitale TV krijgt een Easy Switch ID. Je vindt het Easy Switch ID op je aanrekening, aankoopbevestiging of online klantenzone van je huidige operator. Bezorg je ID samen met je klantennummer aan je nieuwe operator en hij regelt je overstap.
Ja. Via de Easy Switch-procedure kan je, in onze Proximus Shops of telefonisch, vragen om je vaste lijn en/of gsm-nummers op te zeggen, indien je van operator verandert voor internet en/of tv en aan de voorwaarden voldoet. Je kan je nummer(s) ook overzetten naar Proximus, bovenop de Easy Switch-procedure.
Dat is niet moeilijk als je de juiste stappen volgt. Als je de simkaart in je smartphone vervangt, blijven je contacten en andere gegevens gewoon staan in het opslaggeheugen van je smartphone. De simkaart zit in de meeste smartphones verborgen in een klein laatje of houdertje aan de zijkant.
iPhones, iPads en veel andere Android-apparaten hebben een uitschuifbaar laatje. Gebruik een hulpmiddel voor het verwijderen van simkaarten, een paperclip, een oorbel of iets anders dat past om het laatje uit te laten schuiven.
Wat gebeurt er als je je simkaart in een andere telefoon stopt? Zolang de simkaart in de andere telefoon past kun je er gewoon gebruik van maken. Het is dus niet zo dat de telefoon buiten werking raakt. Of en hoe je gebruik maakt van het mobiele netwerk heeft namelijk met de simkaart te maken.
De oude staat nog aan.. Als je abonnement en nummer overgegaan zijn naar je nieuwe toestel en nieuwe simkaart, dan is de oude simkaart vanzelf gedeactiveerd. Bellen met je oude toestel zal niet meer lukken.
Je simkaart is dus best belangrijk, ondanks dat je hem niet eens ziet. Ook zonder simkaart kun je je telefoon toch gebruiken. Je kunt via een wifi-verbinding gewoon op internet, spelletjes spelen en andere apps gebruiken. Alleen kun je zonder simkaart niet mobiel internetten, sms'jes versturen of bellen.
Kan ik mijn abonnement via contractovername overzetten op een andere naam? Bij contractovername wisselt je abonnement van eigenaar. Je kunt je abonnement laten overnemen door een ander persoon of door een bedrijf. Dit is bijvoorbeeld handig als je je abonnement niet meer nodig hebt of een eigen bedrijf bent gestart.
De opzegging dient te gebeuren bij een ter post aangetekende brief, bij deurwaardersexploot of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs gericht aan de klantendienst van Orange Belgium.
De info kan je terugvinden onder je klantenzone tabje "Mijn Tariefplan" - Daar kies je het nummer waaraan je smartphone gekoppeld is en klik je op de link "Bekijk de details van dit tariefplan".