Geen minimum leeftijd voor een gewone elektrische fiets
Voor 'gewone' elektrische fietsen zonder kentekenplaat die trapondersteuning geven tot 25 km/h, geldt geen minimumleeftijd. Hieronder vallen ook elektrische racefietsen, mountainbikes en elektrische bakfietsen.
Dit is geregeld in art. 5 en 6 van de Wegenverkeerswet. Rijdt u op een snelle elektrische fiets met snor- of bromfietsplaatje, dan gelden de regels voor het rijden op een snorfiets of brommer. U kunt dan een hogere boete krijgen en het rijbewijs kan dan wel worden ingenomen.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden: - Op de rijbaan 45 km/u. - Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u. - Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Een gemiddelde elektrische stadsfiets kost rond de € 1500 tot € 3000. Een kleine elektrische fiets kost in principe niet meer of minder dan een standaard elektrische fiets.
De prijzen lopen, omdat er inmiddels zoveel verschillende modellen zijn, uiteen van pakweg € 1500 voor een fiets uit de budgetklasse tot € 4000 of meer voor een topmodel. Het leeuwendeel van de e-bikes kost zo rond de € 3000. Wil je een e-bike kopen, dan is het vooral van belang om het model te vinden dat bij je past.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag en daarmee tot gevaar voor anderen. Het alcoholgehalte in uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille. Dat is net als in de auto of op de motor.
0,5 promille (ongeveer 1 glas voor een vrouw, 2 glazen voor een man): u voelt zich meer ontspannen, maar u bent minder alert in het verkeer. 0,5 -1,5 promille (ongeveer 2-5 glazen voor een vrouw, 3-7 glazen voor een man): u bent 'aangeschoten', u kunt niet meer veilig aan het verkeer deelnemen.
Ja, je kunt een bekeuring of een rijverbod krijgen voor het rijden onder invloed, ook als fietser. Als fietser mag je ongeveer twee glazen alcohol drinken. Dit komt overeen met 0,5 promille. De officier van justitie bepaalt de hoogte van het boetebedrag.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Iedereen die met zo'n snelle e-bike harder fietste dan 25 km/u was officieel dus in overtreding. Dit is natuurlijk een vreemd verhaal en dit ging dan ook veranderen. Vanaf 1 januari 2017 werden de highspeed pedelecs onder de categorie bromfietsen geplaatst.
En dus zie je veel elektrische steps rondrijden, zelfs al mogen ze officieel niet gebruikt worden. Je riskeert daarmee een boete van €380,- en dat je step in beslag wordt genomen. Mocht je wel worden aangehouden, dan kan het dus een duur geintje worden.
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
De meeste e-bikes worden aangeboden in een prijscategorie tussen € 2500 en € 3500, maar er zijn ook goedkopere e-bikes met een prijskaartje van € 1500. De prijs van de goedkoopste elektrische fiets is zelfs lager dan € 1000.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
De kosten van een goedkope e-bike
Een goedkope maar goede e-bike kost gemiddeld rond de €2.000.
De prijzen van de meeste speed pedelecs variëren tussen €4.000,- en €6.000,-.
Om 15 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 53 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 15 km ongeveer 1 uur, en met wind mee ongeveer 48 minuten. Op een elektrische fiets doe je 36 minuten over 15 km.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.