Voor banden bestaat geen wettelijke maximum leeftijd. Jaarlijkse controle op haarscheurtjes, beschadigingen, bulten en profieldiepte is voldoende om banden veilig te gebruiken. De praktijk leert dat na 10 jaar vaak de koordlagen van banden het begeven en er bulten ontstaan.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Wij adviseren om autobanden die 6 jaar of ouder zijn, sowieso te vervangen. Ook al wordt er niet veel gereden met een auto, ook door stilstaan kan een autoband verouderen. Let bij het kopen van tweedehands banden niet alleen op de profieldiepte en beschadigingen van de banden, maar controleer ook de leeftijd.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Voor banden bestaat geen wettelijke maximum leeftijd. Jaarlijkse controle op haarscheurtjes, beschadigingen, bulten en profieldiepte is voldoende om banden veilig te gebruiken. De praktijk leert dat na 10 jaar vaak de koordlagen van banden het begeven en er bulten ontstaan.
Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
Er zijn motorrijders die na een dag rijden op het circuit al na 400 km de banden moeten vervangen. Zo zijn er ook rustige motorrijders die wel 20.000 tot 25.000 kilometer met de motorbanden rijden.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Op de zijkant van banden staan in de regel de letters 'DOT', in de meeste gevallen gevolgd een viercijferige code die vertelt wanneer een band is geproduceerd, zie foto. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het productiejaar.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
De fabricagedatum van de band kan gevonden worden op de zijflank - in de vorm van een zogenaamd DOT nummer. DOT staat voor "Department of Transportation". Het DOT- nummer heeft vier cijfers. De eerste twee cijfers geven de kalenderweek van fabricage weer, bijvoorbeeld 32.
De gevolgen van uitgedroogde autobanden
Als rubber uitdroogt wordt het hard en ontstaan er (haar)scheurtjes in het rubber. Deze scheurtjes kunnen vervolgens steeds groter worden door verdere uitdroging, maar ook door bijvoorbeeld het oprijden van een stoeprand.
De profieldiepte van nieuwe banden ligt tussen de 7 en 9,5 mm. Sommige autobanden, zoals winterbanden, hebben een diepere profieldiepte dan andere autobanden. Dit komt omdat winterbanden speciaal zijn gemaakt om veel grip te hebben op de weg tijdens winterse natte en koude omstandigheden.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
De wet schrijft een minimum profiel van winterbanden voor van 1,6 millimeter. Maar… voor je eigen veiligheid is het vervangen van de winterbanden al dringend aangeraden bij een profieldiepte van minder dan 4 mm. Veel winterbanden verliezen bij een profieldiepte onder de 4 millimeter de winterse eigenschappen.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
Verplicht in winterperiode in bepaalde zones - Vanaf 1 november 2021 ben je in de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart op winterbanden te rijden tenzij je sneeuwkettingen meeneemt in de auto.
De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Wat betekent het DOT symbool? DOT staat voor: Department of Transportation (DOT) en dit symbool is terug te vinden op de zijkant van elke band. De DOT markering en de daarop volgende cijfers laten u lezen wanneer en waar de band geproduceerd werd.
Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.